عطسه های دردسرساز برای فضانوردان

محققان به این نتیجه رسیده اند که عطسه کردن فضانوردان در یک موشک می تواند بزرگترین خطر برای سفرهای فضایی با فاصله های دور باشد.

گرانش صفر موجب می شود که میکروبهای حاصل از عطسه یک فضانورد در موشک در فضا شناور شوند و خطر عفونت برای سایر فضانوردان افزایش یابد.

وقتی که کسی در زمین عطسه می کند، میکروبها از فاصله ۱۸۰ تا ۹۰ سانتیمتری به زمین برخورد می کنند اما بدون گرانش این میکروبها در اطراف شناور و پراکنده می مانند.

وقتی که فضانوردان در یک فضاپیما هستند، محدودیتهای قدرت مانع تهویه وسیع هوا و جریان هوا می شود به این معنا که فضانوردان نمی توانند از برخی از مواد ضدعفونی کننده بیمارستانی و محصولات بهداشتی دست استفاده کنند چرا که ممکن است این محصولات بخارهای خطرناکی از خود آزاد کنند.

دانشمندان سطوح بسیاری را در بخشهای بسته یک فضاپیما با یک اتاق خوابگاه در دانشگاه یا دستشویی مقایسه کرده اند تا چگونگی گسترش میکروبها در یک فضای منحصر به فرد را بررسی کنند.

دکتر لئونارد مرمل از دانشگاه براون آمریکا توضیح داده است که وقتی شما پاسخ سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنید، توانایی میکروبها را برای ایجاد عفونت افزایش داده اید و آنها را دریک فضای محدود و بسته قرار می دهیم که ذرات هوایی می توانند برای یک دوره زمانی در هوای مسدود و بسته باقی بمانند.

اگرچه اطلاعات چندانی درباره خطر بیماریهای عفونی در مأموریتهای فضایی وجود ندارد اما دکتر مرمل به آمار و تحلیلهایی از ناسا رسید که نشان می دهد درمیان ۷۴۲ خدمه ای که با ۱۰۶ پرواز شاتل فضایی به مأموریت رفته اند ۲۹ مورد گزارش شده است.

دکتر مرمل مطرح کرده این پرسش که آیا ممکن است مسئله ای رخ دهد و یک نفر در خطر قرار بگیرد، اظهار داشت: آیا چنین فضانوردی می تواند پیش از اتمام مأموریت خود به زمین بازگردد.

وقتی که مسئله سفرهای فضایی طولانی مدت مطرح می شود، بهترین استراتژی برای رویارویی با این میکروبها می تواند ارتقا قابل توجه شیوه های پیشگیری باشد.

درحال حاضر ناسا فضانوردان را برای چندین بیماری از جمله آنفلوآنزا واکسینه می کند و آنها را برای ابتلا به سایر بیماری ها چون سل تحت نظر دارد و فضانوردان را با دستمالهای ضدعفونی کننده، ماسکهای جراحی و تنفسی مجهز می کند و چندین آنتی بیوتیک همراه آنها در فضاپیما قرار می دهد.

این درحالی است که دکتر مرمل اعتقاد دارد که مشکلات را در این عرصه می توان به میکروبهایی چون Meningococcus ( باکتری که موجب مننژیت می شود) و Pneumoccocus ( که موجب ذات الریه می شود) نیز نسبت داد.

از آنجا که قرار نیست میکروبهای جدید دیگری به فضانوردان در فضا ملحق شوند، توسعه بررسی گسترده اوضاع سلامتی فضانوردان پیش از پرواز برای بررسی تمام جوانب و تمام میکروبهایی که ممکن است موجب عفونت و بیماری شود کمک می کند.

نتایج این تحقیق در مجله بیماریهای عفونی بالینی منتشر شده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


نجوم و فضا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.