عفونت گوش در کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

عفونت گوش در کودکان چگونه ایجاد می‌شود؟

عفونت‌‌ گوش میانی یکی از بیماری‌های شایع دوران کودکی است که بعد از سرماخوردگی عادی، دومین بیماری است که کودکان به آن مبتلا می‌شوند. درد، اولین علامت عفونت گوش است. ممکن است فرزند شما بگوید که گوش درد دارد یا خود شما متوجه شوید که او گوشش را می‌کشد. عفونت گوش میانی معمولا در کودکانی که سن آنها کمتر است، شایع تر است. این عفونت‌ها بعد از یک عفونت ویروسی (سرماخوردگی) ایجاد می‌شود.

عامل عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش معمولا توسط باکتری ایجاد می‌شود، اما ویروس‌ها نیز می‌توانند عامل آن باشند. این وضع هنگامی رخ می‌دهد که مایع پشت پرده گوش تجمع پیدا می‌کند و سپس عفونی می‌شود. عفونت گوش میانی در کودکان معمولا همراه با گوش درد است.

وقتی فشار ترشحات و چرک در گوش میانی زیاد می‌شود، ممکن است پرده گوش پاره و عفونت تخلیه شود، به این ترتیب درد گوش کمی بهتر می‌شود. این درد با آنتی‌بیوتیک نیز قابل درمان است. در برخی از کودکان نیز گوش درد مزمن می‌شود؛ یعنی ترشحات در گوش باقی می‌ماند و باعث کاهش شنوایی می‌شود.

این کودکان هم با دوره‌های کامل‌تر درمانی بهبود پیدا می‌کنند. بهتر است بدانید وقتی مایع پشت پرده گوش حرکت پرده را مختل می‌کند، معمولاً با دارو درمان می‌شود؛ اما تعداد کمی از بیماران که به درمان‌های دارویی جواب نمی‌دهند، باید با جراحی درمان شوند.

در کودکانی که دچار عفونت‌‌های مکرر گوش می‌شوند، ممکن است نیاز باشد که با جراحی لوله‌هایی در گوش کار گذاشته شود تا به کاهش تجمع مایع در گوش کمک کند. والدین باید به شنوایی کودک حساس باشند و سنجش شنوایی کودکان را انجام دهند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.