عفو بین‌الملل توقیف دفتر یک سازمان حقوق بشری در بلاروس را محکوم کرد

۰۷م آذر ،

سازمان عفو بین‌الملل در پی توقیف دفتر یک سازمان غیردولتی حقوق بشر در پایتخت بلاروس، این اقدام را محکوم کرد و آن را نقض شرم‌آور تعهدات بین المللی بلاروس در احترام به حقوق بشر دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند نماینده از وزارت دادگستری بلاروس و پلیس روز قبل در مینسک، پایتخت بلاروس به دفتر «مرکز حقوق بشر ویازنا» که یک سازمان برجسته و مهم در این کشور است،‌ مراجعه و ساختمان آن‌ مسدود کردند.

تعطیلی این سازمان در حالی صورت گرفته است که به تازگی بلاروس از پذیرش نماینده عفو بین‌الملل برای بازدید از این کشور سرباز زده است.

دیوید دیاز، معاون سرپرست اروپا و آسیای میانه در عفو بین‌الملل در این باره اظهار داشت: «توقیف دفتر یک سازمان مدافع حقوق بشر، نقض تعهدات بین‌المللی بلاروس در دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان است».

وی در ادامه گفت: در قانون اساسی بلاروس اشخاص حق برگزاری تجمعات و آزادی بیان دارند، در حالی که ما هر روزه شاهد نقض آزادی بیان و برگزاری تجمعات در این کشور هستیم.

بیا لیتسکی رییس این سازمان نیز سال قبل در چهارم اوت به سبب فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر دستگیر شد، اما بعدتر در دادگاه به سبب جرایم مالی و عدم پرداخت مالیات به چهار سال و نیم زندان محکوم شد.

عفو بین‌الملل بیالیتسکی را زندانی سیاسی دانسته و اعلام کرده که دادگاه او ناعادلانه بوده است.

وی هم اکنون در حال سپری کردن حبس خود در زندان است و علاوه بر این به پرداخت جریمه نقدی توقیف اموال و دفتر سازمان حقوق بشری ویازنا محکوم شد.

براساس گزارش وب پایگاه اینترنتی عفو بین الملل، دیوید دیاز در ادامه بیان کرد که ممانعت مقامات بلاروس برای اعطای ویزا به نماینده عفو بین‌الملل با انگیزه‌های سیاسی بوده و نشان‌دهنده این حقیقت است که فعالان و مدافعان حقوق بشر در این کشور تا چه اندازه با مشکل و مانع روبرو می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.