عقب ماندگی نفتی ایران از عراق

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

همزمان با تاخیر پیمانکار چینی شرکت ملی نفت ایران در توسعه میدان آزادگان جنوبی، عراق تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک را آغاز می‌کند که سه برابر میزان تولید فعلی نفت ایران از این میدان مشترک است.

 پس از تاخیر در تکمیل طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و عقب ماندگی گازی از این شریک گازی، صنعت نفت کشور در توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی که در حوزه نفت همچون یک پارس جنوبی بوده، قافیه را به شریک عراقی باخت.

به گزارش  مهر،از حدود چهار سال قبل تاکنون طرح توسعه میدان عظیم و مشترک آزادگان جنوبی به صورت کاملا لاک پشتی عملیاتی و اجرایی شده و در این بین امضای قرارداد با یک شرکت چینی روند توسعه این میدان مرزی را با تاخیرهای بیشتری روبرو کرد.

در روزهای پایانی فعالیت دولت هشتم مذاکراتی با شرکت اینپکس ژاپن به منظور توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی انجام شد و در نهایت کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی به رهبری اینپکس از سال ۱۳۸۵ به بهانه تحریم از حضور در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی کناره گیری کردند.

از این رو با قطعی شدن خروج ژاپنی‌ها، غلامحسین نوذری وزیر وقت نفت در سال ۱۳۸۶ با صدور دستوراتی طرح توسعه زودهنگام میدان نفتی آزادگان را به طور مشترک به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار کرد.

با صدور این دستور در غیاب شرکت‌های خارجی، فاز اول طرح تولید زودهنگام میدان نفتی آزادگان جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت و با تعمیر و تکمیل ۶ حلقه چاه، ساخت حدود ۹۰ کیلومتر خط لوله جریانی، ۲ دستگاه تفکیک کننده نفت و گاز و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچ در سال ۱۳۸۶ به پایان رسید.
 
از سوی دیگر با تکمیل توسعه فاز دوم طرح تولید زودهنگام این میدان نفتی در مجموع ۲۴ حلقه چاه در دولت نهم حفاری شد که از ۱۷ حلقه چاه فعال در این میدان روزانه به طور میانگین حدود ۵۱ هزار بشکه نفت برداشت می گردد.
 
با اجرای دو طرح توسعه زودهنگام و استخراج روزانه ۵۱ هزار بشکه نفت، ایران موقتا از رقیب عراقی جلو افتاد با این وجود دولت بغداد قراردادهای با شرکت‌های شل انگلیس و پتروناس مالزی، برای توسعه این میدان مشترک مرزی با ایران امضا کرد.

در طول مدت ۷ سال قبل و با وجود برنامه‌ریزی منسجم شرکت‌های خارجی در عراق برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی (مجنون) اما شرکت ملی نفت ایران کماکان مشغول مذاکره با شرکت‌های چینی بوده است.

همزمان با آغاز فعالیت دولت دهم، قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC چین امضا شد که هم اکنون با گذشت حدود چهار سال وزارت نفت هیچگونه گزارشی از پیشرفت طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی ارائه نکرده است.

با این وجود در میدان نفتی آزادگان شمالی که با سازندهای مشترک نفتی با نقاط مرزی عراق فاصله دارد تاکنون ۳۶ حلقه چاه حفاری شده و پیش بینی می گردد با حفاری ۶ حلقه چاه دیگر در پائیز سالجاری امکان برداشت حدود ۷۰ هزار بشکه ای نفت در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

ایران از عراق در توسعه آزادگان جنوبی عقب افتاد

به گزارش مهر، همزمان با وقت کشی پیمانکار چینی در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق از آغاز تولید نفت از میدان مجنون (آزادگان جنوبی) تا مهر ماه سالجاری خبر داده و تاکید کرده است: تولید نفت از میدان مجنون عراق ماه آینده به ١٧۵ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

دولت بغداد پیش بینی کرده است که با توجه به پیشرفت اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی مجنون تولید نفت این کشور از این میدان مشترک با عراق تا پایان سالجاری میلادی به حدود ۴٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نکته قابل توجه آنکه با وجود تاخیرهای شرکت چینی در توسعه میدان آزادگان جنوبی، این دولت بغداد بود که ماه قبل با ارسال نامه‌ای، شرکت شل را به سبب کم کاری در استخراج نفت از میدان مجنون به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

از سوی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط عراق به عنوان مهمترین رقیب نفتی ایران در اوپک تولید نفت از میدان مجنون تا چند سال آینده به یک میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

به گزارش مهر، میدان نفتی مجنون یکی از مهمترین منابع عراق برای دستیابی به تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت است و از این رو، قرارداد طرح توسعه این میدان سال قبل به کنسرسیومی متشکل از پتروناس مالزی و شرکت انگلیسی – هلندی شل واگذار شد.
 
از این رو در سال‌های اخیر قراردادی بین این کنسرسیوم خارجی و شرکت هالیبرتون آمریکا برای حفاری ۱۵ حلقه چاه برای توسعه این میدان با ذخیره چهار میلیارد و یکصد میلیون بشکه ای امضا شده است.
 
به گزارش مهر، اولین چاه میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۵۵ شمسی حفر شد اما این میدان با حفر دومین چاه در سال ۱۳۷۸ کشف شد. در شرایط فعلی میدان آزادگان به عنوان بزرگترین اکتشاف میدان نفتی جهان در ۳۰ سال قبل از ذخیره نفت درجای بیش از ۴۲ میلیارد بشکه برخوردار است.
 
این میدان مشترک با عراق در ۸۳ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد که با احتساب بخش شمالی و جنوبی وسعت آن به بیش از ۹۰۰ کیلومتر می رسد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.