عقب نشینی دادستانی افریقای جنوبی/ پس گرفتن اتهام قتل به معدنچیان دستگیر شده

به گزارش ایرنا، ‘جیبا’ یک مقام ارشد دادستانی آفریقای جنوبی عصر امروز (یکشنبه ) در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که اتهام قتل علیه ۲۷۰ معدنچی دستگیر شده رسما از سوی این دادستانی پس گرفته شده است.

وی گفت که این تصمیم به دنبال مشورت با رهبران سیاسی اتخاذ شده است.

این مقام دادستانی آفریقای جنوبی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره معدنچیان گفت: این زندانیان پس از تایید محل آدرس آنان، به تدریج تا زمان برگزاری دادگاه شان به صورت مشروط آزاد خواهند شد.

در همین حال مدیر دادستانی عمومی استان شمال غرب آفریقای جنوبی روز یکشنبه گفت که هفت نفر مظنون به قتل دو مامور پلیس دستگیر شده اند .

دادستانی آفریقای جنوبی عصر جمعه در بیانیه ای مجدد تایید کرده بود که اتهام وارده به معدنچیان دستگیرشده شامل مواردی چون قتل ؛ اقدام به قتل ؛ خشونت ؛ تجمع غیرقانونی ؛ داشتن سلاح خطرناک و داشتن اسلحه گرم و مهمات بوده است.

دادستانی آفریقای جنوبی گفته است که این تصمیم بر اساس موارد و حقایق بدست آمده توسط بازرسان و نه صرفا براساس آنچه تلویزیون و سایر رسانه های جمعی می گویند ؛ بوده است.

عقب نشینی دادستانی آفریقای جنوبی به دنبال گزارش وب سایت روزنامه ‘سیتی پرس’ درخصوص’ التیماتوم برای آزادی معدنچیان دستگیر شده ‘؛ صورت می گیرد.

این روزنامه جمعه شب گزارش داد که وکلای معدنچیان دستگیر شده در نامه ای به ‘ژاکوب زوما’ رییس جمهوری آفریقای جنوبی؛ خواستار آزادی سریع این معدنچیان شده اند.

به گزارش این روزنامه؛ این وکلا گفته اند که افراد دستگیر شده بایستی تا روز یکشنبه آینده آزاد شوند.

براساس این گزارش؛ دراین نامه که تا بعد ازظهر روز یکشنبه به رییس جمهوری آفریقای جنوبی وقت داده شده ؛ عنوان گردیده اتهامات وارده به معدنچیان از سوی دادستان کل ˈبی نهایت عجیب و غریب ˈ بوده است.

به گزارش این روزنامه؛ رییس جمهوری آفریقای جنوبی نیز درخواست آزادی این معدنچیان تا ساعت یک بعد از ظهر روز یکشنبه کرده است.

اما نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی؛ روز یکشنبه در بیانیه ای گفت که زوما نمی تواند به درخواست صورت گرفته از سوی وکلای معدنچپان دستگیر شده ؛ تمکین کند.

دراین بیانیه عنوان شده است: در راستای احترام به قانون اساسی دمکراتیک آفریقای جنوبی ؛ زوما به عنوان رییس جمهوری قصد مداخله در تحقیقات قضایی و سایر روند مربوط به ماجرای ‘معدن ماریکانا ‘ نخواهد داشت .

دادستان کل آفریقای جنوبی روز پنجشنبه گذشته ۲۷۰ نفر معدنچی را که در جریان درگیری خونین اخیر معدنچیان اعتصابی معدن ˈماریکاناˈ با نیروهای پلیس دستگیر شده بودند، متهم به قتل کرد.

اتهامات دادستان افریقای جنوبی با واکنش های شدید از سوی محافل سیاسی ؛ کارگری و نیز رسانه های این کشور مواجه شده است.

ˈجف رادبه ˈ وزیر دادگستری آفریقای جنوبی عصر روز جمعه در بیانیه ای از دادستانی این کشور خواست که دلایل منطقی را که منجر به ایراد این اتهام شده است؛ به وی اعلام کند .

در جریان درگیری های اخیر معدنچیان اعتصابی و پلیس درمعدن ˈماریکاناˈ در یکصد کیلومتری ژوهانسبورگ، علاوه بر کشته شدن ۳۴ معدنچی، ۷۸ نفر زخمی و ۲۶۰ نفر دستگیر شدند.

۱۰ نفر از افراد زخمی شده نیز بعد از وقوع درگیری ها از سوی نیروهای پلیس دستگیر شدند.

پیش از درگیری ها در معدن ماریکانا نیز ۱۰ نفر از جمله دو مامور پلیس و دو مامور امنیتی در جریان نزاع داخلی میان دو اتحادیه معدنکاران در این منطقه کشته شده بودند.

خاورم .۱۵۵۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۶۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.