عقب نشینی سنا برای تحریم ایران؛ صف آرایی ۶۲ نهاد و سازمان آمریکایی در برابر کنگره

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
۶۲ نهاد و سازمان آمریکایی با ارسال نامه ای به کنگره از اعضای سنا خواستند تا از وضع تحریم‌های تازه علیه ایران اجتناب کند و سناتور “هری رید” رهبر اکثریت این نهاد قانونگذاری ایالات متحده، اعلام کرد که برنامه فوری برای رای گیری در خصوص این تحریم‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تنها دو روز بعد از اعلام اجرای توافقنامه هسته‌ای ژنو از تاریخ ۲۰ ژانویه، ۶۲ سازمان در آمریکا بار اسال نامه ای مشترک به سنا، از اعضای آن خواستند تا از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران اجتناب کند.

در همین رابطه رویترز از درخواست اوباما از کنگره گزارش داده و می‌نویسد که رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواسته تا به دیپلماسی فرصت دهند تا موضوع هسته‌ای ایران را حل کند.

نیویورک تایمز در خصوص این نامه می‌نویسد : در این نامه آمده است در حالی که طرفین در خصوص مذاکرات هسته‌ای به توافقی شش ماهه دست یافته‌اند و مذاکرات در جریان است٬ تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران٬ امکان حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک را به شدت تضعیف و احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی را شدت می‌بخشد.

این نامه از سوی سازمان شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)٬ کمیته قانونگذاری ملی و سازمان پیروزی بدون جنگ تهیه شده و از سوی ۶۲ گروه و سازمان آمریکایی از جمله چندین سازمان طرفدار صلح و شماری سازمان یهودی٬ مسیحی و مسلمان امضا شده است.

سناتور هری رید

۶۲ سازمان آمریکایی در حالی از سنای آمریکا خواسته‌اند تا از اعمال تحریم تازهی علیه ایران جلوگیری به عمل آورد که باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا نیز ۲۲ دی ماه با استقبال از توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر نحوه اجرایی کردن توافقنامه هسته‌ای٬ گفت هرگونه تحریم تازهی را که کنگره در جریان اجرای این توافقنامه علیه ایران تصویب کند٬ وتو خواهد کرد.

این نامه با توجه به هیاهوی بعضی از رسانه‌های غربی مبنی بر افزایش شمار سناتورهای حامی اعمال تحریم های تازه علیه ایران انتشار یافته است. در همین رابطه سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنای آمریکا، گفت برنامه ای فوری برای آنکه طرح تازه تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده و به رای نمایندگان بگذارد، ندارد.

رید که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود: پیامی که مقام‌های ایرانی باید دریافت کرده باشند، این است که ما اجازه نمی‌دهیم به سلاح اتمی دست بابند.

سناتور هری رید همچنین افزود‌: تا زمانیکه گفتگوها با ایران پیش می‌رود و روند کاری قانونگذاران در آمریکا جریان دارد تلاش خواهم کرد تا داوری عادل باشم. فکر می‌کنم در این مرحله، جایی هستیم که باید باشیم.

رهبر اکثریت سنا با صراحت اعلام کرد که ۱۰ سناتور که رهبری کمیته‌های مختلف این نهاد را بر عهده دارند مخالف اعمال تحریم می باشند از همین رو آنها منتظر می‌مانند تا نتیجه اجرای توافقنامه ژنو را ببینند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.