عقب ‌ماندگی ذهنی کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر نسرین امیری، فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی تهران به پرسش ما، پاسخ می‌دهد.

عقب‌ماندگی ذهنی اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارت‌های انطباقی مشخص می‌شود.

امروز دیگر از کلمه عقب‌ماندگی ذهنی استفاده نمی‌شود بلکه به این بیماری، کم‌توان ذهنی گفته می‌شود؛ زیرا میزان توان ذهنی بسیار متفاوت ارزیابی می‌شود.

بچه‌هایی که از یک میزان مشخص توانایی ذهنی کمتر برخوردار باشند؛ کم توان ذهنی شناخته می‌شوند البته این کودکان می‌توانند همیشه کم‌توان باقی نمانند؛ اما بستگی به درجه و میزان توان ذهنی دارد. پس باید گفت ممکن است که این نوع کودکان، از نظر توان ذهنی به حد بچه‌های دیگر برسند.

چه کنیم که بچه‌های کم توان ذهنی زودتر رشد کنند؟

کاردرمانی بسیار موثر است و می‌تواند کمک کند که بچه‌های کم‌توان ذهنی بتوانند با جامعه و همسن و سال‌های خود زودتر کنار بیایند.

اگر کودک کم‌توان ذهنی بتواند راحت‌تر با بچه‌ها در مدرسه بازی کند؛ بتدریج در مدرسه و مهدکودک موفقیت‌هایی کسب می‌کند و می‌شود به از بین رفتن کم‌توانی ذهنی‌اش، امیدوار بود.

همچنین والدین باید بدانند که مصرف دارو برای باهوش‌تر شدن کودک اشتباه است. باید کودکان را با هر توان ذهنی بپذیرید، به آنها عزت نفس دهید و اجازه دهید در اجتماع شرکت و زندگی کنند.

آنها را در مدارس با بچه‌های معمولی ادغام کنید، ولی معلم آنها با مهارت‌های آموزشی خاصی آشنا باشد یا اگر لازم است مدرسه خاصی بروند، نباید در مقابل آن مقاومت کنید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.