علائم بالینی سرطان را جدی بگیرید

۰۸م اسفند ،
ممتاز نیوز : سالانه عده بسیاری از اشخاص در دنیا جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست می‌دهند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. سالانه ۱۳ میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا می‌شوند از این تعداد هفت میلیون به مرگ منتهی می‌شود. آمار‌ها نشان دهنده آن است که بیش از دو سوم این مرگ‌ها در کشور‌های در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد. یکی از مهم‌ترین انواع این بیماری سرطان کلورکتال یا‌‌ همان سرطان روده بزرگ است. دکتر فریبا سالک کار‌شناس سرطان و مراقبت‌های بزرگسالان در این رابطه توضیح می‌دهد.

دکتر فریبا سالک کار‌شناس سرطان و مراقبت در بزرگسالان، سرطان کلورکتال یا روده بزرگ را دومین سرطان شایع در دنیا دانست و گفت: «این سرطان در بین خانم‌ها و آقایان به شدت شایع است. این سرطان مانند تمام انواع سرطان به وسیله رشد سلول‌ها به شکل نا متعارف به وجود می‌آید. در سال‌های قبل آمار مرگ و میر ناشی از سرطان کلورکتال آمار بسیار بالایی داشته است اما امروزه به سبب استفاده از روش‌های استاندارد غربالگری می‌توان این آمار را کاهش داد.»

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از سینا ؛ به نقل از این پزشک، سرطان کلورکتال می‌تواند در هر سنی بروز کند اما به صورت کلی میانگین سنی ابتلا به آن بالای ۵۰ سال است.

دکتر سالک در ادامه تشخیص به موقع را در جلوگیری از مرگ در سرطان‌های کلورکتال دانست و گفت: «سن، رژیم غذایی، پولیپ‌ها و توده‌های روده بزرگ و ژنتیک را از جمله عوامل ابتلا به سرطان کلورکتال می‌توان دانست. این سرطان در مراحل اولیه نشانه‌های خاصی ندارد و تشخیص آن بسیار مشکل است.»

دکتر سالک افزود: «عفونت‌ها، تب، بواسیر و بیماری‌های التهابی روده می‌تواند از جمله علائم و نشانه‌های اولیه سرطان کلورکتال باشد. بنابر این در صورت ملاحظه هر یک از این علائم مراجعه به پزشک برای پیگیری سریع علل پدیداری الزامی است. باز هم باید تأکید کرد که سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه قابل درمان قطعی است.»

کار‌شناس سرطان و مراقبت‌ها در بزرگسالان تأکید کرد که در صورت ملاحظه هر یک از علائم بروز تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال یا یبوست، خونریزی مقعد و یا وجود خون در مدفوع، درد‌های مزمن معده، حالت تهوع‌های مستمر و ضعف و خستگی باید برای انجام آزمایشات تکمیلی به متخصص مراجعه کرد.

وی در ادامه از جمله راه‌ها و روش‌های پزشکی برای تشخیص سرطان کلورکتال را پروتسکوپی و کلونوسکوپی دانست و افزود: «علاوه بر روش‌های تشخیص برای درمان این سرطان نیز مانند سایر سرطان‌ها سه روش جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی بسته به نوع بیماری و مرحله پیشرفت آن انجام می‌شود.»

وی در پایان پیشگیری از سرطان را مبنی بر سالم سازی روش‌های زندگی دانست و گفت: «مصرف میوه و سبزی تازه، گوشت سفید علی الخصوص ماهی، جای دادن حبوبات و غلات در رژیم غذایی هفتگی، نوشیدن آب و استفاده کمتر از غذا‌های سرخ کرده می‌تواند از عوامل باز دارنده این نوع از سرطان باشد..»

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.