علائم تشکیل کیست در مغز را جدی بگیرد

۲۸ اسفند

بزرگ شدن غیر عادی دور سر جنین پیش از تولد مهمترین علامت اخطار تشکیل کیست در مغز موسوم به بیماری آراک نوئید است.

دکتر علی مشکینی، دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران در گفتگو با ممتاز نیوز گفت:  بیمار کیست آراک نوئید، نوعی بیماری مادرزادی است که در آن توده هایی کیست مانند میان مغز و پرده های مغزی شکل گرفته که بویژه در دوران بارداری مانع از تکامل مغز جنین می گردد.وی در خصوص علائم بارز تشکیل کیست در مغز موسوم به بیماری آراک نوئید گفت: این توده کیست مانند می تواند در هر قسمت مغز شکل گیرد که در بسیاری از موارد با کوچکترین ضربه ای دچار خون ریزی داخلی می گردد.

دکتر مشکینی با اشاره به اینکه بیماری تشکیل کیست در مغز بین هفت ماهگی تا ۲۷ سالگی براحتی قابل تشخیص و درمان است تصریح کرد: این بیماری در بسیاری از موارد بدون علامت بوده و بصورت خاموش (لایه آراک نوئیدی) در مغز رشد می کند.

وی اظهار داشت: در صورت عدم تشخیص به موقع آراک نوئید، به مرور وقت فرد به بیماری دیگری که در آن مایع نخاعی در مغز جمع می گردد موسوم به هیدروسفالی مبتلا می گردد که با پیشرفت آن حجم سر افزایش می یابد.

این عضو انجمن علمی جراحان مغز و اعصاب در ادامه تاکید کرد: سبب اصلی پیدایش کیست داخل مغز (آراک نوئید) متاسفانه هنوز مشخص نشده اما این بیماری از طریق شیوه های نوین جراحی همچون روش میکروسکوپیک (پنجره سازی بر روی جداره کیست) و یا آندوسکوپیک در هر سنی قابل درمان و بهبودی است.

دکتر مشکینی در پایان در خصوص عدم درمان به موقع بیماری تشکیل کیست در مغز اخطار داد: در این صورت اگر مغز تحت فشار قرار گیرد، بیمار دچار ضعف، تشنج های مقاوم به درمان شده و در صورت خونریزی، به سرعت سطح هوشیاری بیمار کاهش می یابد و چون این بیماری مادرزادی است می تواند تکامل مغز را مختل کند./ح

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.