علایم سرطان را جدی بگیرید/آشنایی با علایم هشدار دهنده سرطان

فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی یا اضافه وزن، مشروبات الکلی از جمله کلیدهای ورود به دنیای خطرناک سرطان است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(دانا خبر)، تشخیص بموقع علایم هشداردهنده سرطان و انجام اقدامات لازم می‏‌تواند گام مؤثری در جلوگیری از ابتلا و در مراحل بعد مانع از ورود بیماری به مراحل پیشرفته باشد.

دکتر کلانتری فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفت وگو با ایسنا، در حاشیه سمینار یکروزه مروری بر سرطانها و ایمن شناسی تومورها در کرمان اظهار کرد: در این سمینار آخرین تجربیات بین متخصصان در زمینه شناخت و درمان سرطان‌ها ارائه و مورد بحث و تبادل نظر متخصصان قرار گرفت.

وی گفت: متاسفانه شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان سرطان هستیم هرچند درمان بیماری سرطان در مواردی ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد اما درصورت تشخیص به موقع می تواند کمک زیادی به درمان باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: آشنایی با علایم انواع سرطان و پیگیری سلامتی توسط خود افراد می‌توان سرطان و سایر بیماری‌ها را در مراحل اولیه کشف کرد، از این رو لازم است افراد در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده خاص و مراجعه به موقع به پزشک متخصص به شناسایی به موقع بیماری سرطان کمک کنند.

کلانتری مصرف انواع مواد مخدر و دخانیات مانند سیگار، تریاک و به ویژه قلیان را در کنار استرس و تغذیه ناسالم از مهمترین علل شیوع انواع سرطان‌ها دانست و گفت: متاسفانه در این میان با افزایش گرایش جوانان و نوجوانان ما به مصرف قلیان و استفاده از فست فودها باید نگران باشیم که آمار سرطان در جامعه روز به روز بیشتر می شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی در ادامه خاطرنشان کرد: دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی یا اضافه وزن، مشروبات الکلی از جمله کلیدهای ورود به دنیای خطرناک سرطان است.

کلانتری با تاکید بر شناخت علائم هشداردهنده سرطان توسط افراد گفت: وجود توده یا ضخیم‌ شدگی در هر قسمتی از بدن، تغییر رنگ خال‌ها و یا رشد خال جدید یا تغییراتی در خال قدیمی، سرفه‌های مداوم و مزمن، افزایش یا کاهش بی دلیل وزن، ترشحات یا خونریزی‌های غیرمنتظره، تغییرات در گره‌های لنفاوی بدین صورت که گره لنفاوی به طور پیشرونده‌ای بزرگتر شود و بزرگی آن بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، تغییرات پوست، ظهور خون در جاهای غیرمعمول از جمله علائمی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: در بیش‌تر مواقع این علائم، به معنی وجود سرطان نیستند و ممکن است به دلیل وجود تومور خوش‌خیم یا دلایل دیگر باشند و تنها پزشک می‌تواند در این مورد نظر دهد، اما آنچه که بسیار مورد تاکید است توجه به این مهم است که شخصی که این علائم یا تغییرات دیگری در او مشاهده شود باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا مشکلاتش تشخیص داده شده و درمان شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی در خصوص علائم هشداردهنده سرطان سینه که روز به روز در حال افزایش است، گفت: وجود هر گونه توده سفت مانند سلولی با درد و یا بدون درد در سینه، کشیدگی یا فرورفتگی نوک و یا پوست پستان، خروج مایع از نوک پستان، به داخل کشیده شدن نوک پستان و قرمزی یا پوسته‌ریزی نوک پستان یا پوست پستان از جمله این علائم هستند که چه در زنان و چه در مردان باید از لحاظ احتمال سرطان پستان باید مورد توجه قرار گیرد .

کلانتری در پایان گفت: سرطان در ابتدا یک بیماری کوچک است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، شانس بهبود کامل آن بسیار زیاد است، توجه به علائم کوچکی که در ابتدای ایجاد سرطان پیدا می‌شوند، می‌تواند باعث تشخیص زودهنگام بیماری شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.