علت بیش از ۷۰ در صد سقط ها مشخص نیست

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک متخصص زنان و زایمان گفت: سبب بیش از ۷۰ درصد سقط ها مشخص نیست و مادر بعد از ۲ ماه می تواند اقدام به بارداری مجدد کند.

دکتر زهرا علامه، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سقط در کل دنیا امر شایعی است و حدود ۱۳ درصد حاملگی ها منجر به سقط کلینیکی می شوند یعنی مادر هم متوجه می گردد اما حدود ۴۵ درصد حاملگی ها خود به خود ختم می گردد و مادر متوجه نمی شود زیرا علائم خاصی ندارد.

وی تصریح کرد: مادری که یکبار سقط کرده بدون هیچ گونه اقدام درمانی خاصی ۹۰ درصد شانس حاملگی دارد اما در صورتیکه بیش از ۲ باز سقط جنین اتفاق افتاد حتما یکسری آزمایش ها هم از مرد و هم از زن گرفته خواهد شد تا اگر مشکلی وجود دارد. برای درمان آن اقدام شود.

وی در ادامه افزود: بطور مثال در اصفهان انگل گربه ای بالاست و همچنین اصفهان منطقه آندمیک هایپو تیروئید است به همین جهت درصورت سقط مادری در اصفهان از این جهت مادر را مورد بررسی قرار می دهیم.

علامه با بیان اینکه در ۷۰ درصد مواقع سبب سقط مشخص نیست گفت: مادرانی که دچار این مشکل شده اند بعد از ۲ ماه می توانند اقدام به بارداری مجدد کنند اما قبل از اقدام به بارداری مجدد برای مادر و همسرش یک آنتی بیوتیک کلامیدیوم تجویز می کنیم که از هر درمان دیگری ارزان تر و بی ضرر تر است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.