علت تشکیل کیست های کلیه شناخته نشده است

ممتاز نیوز :دکتر سید محسن حسامی ضمن بیان این مطلب گفت: کیست های کلیه شایع بوده و بیشتر از نیمی از افراد بالای ۵۰ سال حداقل یک کیست دارند که عمدتا به علت این که درد و علائمی ندارند ناشناخته باقی می مانند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا در ادامه گفت: کیست های ساده کلیه که در بخش قشرکلیه شکل می گیرند اغلب به صورت منفرد بوده و در مواردی چند تایی در یک یا دو کلیه وجود دارد.وی اظهارداشت: کیست کلیه تصادفا با سونوگرافی شکم که برای تشخیص بیماری های دیگر انجام می شود مشخص می شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار بابیان اینکه کیست کلیه عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار نمی دهد و معمولا بی ضرر هستند، اظهارداشت: به ندرت ممکن است کیست آن قدر بزرگ شود که با فشار آوردن به بافت کلیه، باعث درد و احساس سنگینی در پهلو شود.دکتر حسامی بیان کرد: گاهی اوقات به دلیل وجود خون در آزمایش ادرار و بررسی علت آن، کیست کلیه تشخیص داده می شود.

وی با بیان اینکه کیست ساده کلیه نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد، گفت: تنها مواردی که اندازه آن بزرگ شود بنا به صلاحدید جراح کلیه و مجاری ادرار با بی حسی موضعی و از طریق راهنمای سونوگرافی از طریق پوست تخلیه می شود.وی افزود: عمل جراحی باز اصلا کاربردی ندارد و توصیه نمی شود.

دکتر حسامی گفت: با توجه به این که رشد کیست ساده کلیه به کندی صورت می گیرد سونوگرافی سالیانه به منظور بررسی وضعیت کیست و اقدام درمانی لازم در صورت لزوم کافی است.به گفته وی بیماری پلی کیستیک بزرگسالان ارثی است و در این گونه بیماران، هر دو کلیه محتوی کیست های متعدد با ابعاد مختلف هستند که عمدتا بافت کلیه را اشغال می کنند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: کلیه ها بزرگ شده و به تدریج عملکرد خود را از دست می دهند و نهایتا منجر به نارسایی کلیه می شود.وی بیان کرد: بیماری کلیه پلی کیستیک همان کیست ساده کلیه نیست که بی ضرر باشد. بیماری ممکن است بزرگسالان را گرفتار کند و به ندرت در اطفال دیده می شود.

دکتر حسامی با بیان اینکه بیماری کلیه پلی کیستیک به وسیله یک ژن غیر طبیعی ایجاد می شود ، اظهارداشت: موردی که در بزرگسالان ایجاد می گردد ژن ناهنجار شناخته غالب از طریق یک والد هم به ارث می رسد لذا فرزندان این گونه بیماران باید از نظر وجود کیست های کلیوی ارثی ضمن مراجعه به پزشک با انجام سونوگرافی از وضعیت کلیه خود مطمئن شوند.

وی افزود: چنانچه هر دو والد مبتلا به ژن معیوب بوده و از وضعیت کیستهای کلیوی خود آگاه باشند مشاوره ژنتیکی (در مرکز ژنتیک)ضروری است چرا که احتمال انتقال بیماری به جنین وجوددارد، از طرفی این امکان هست که بتوان در جنین به وسیله سونوگرافی دقیق بیماری را تشخیص داد و در صورت وجود ناهنجاری کلیوی دو طرف والدین می توانند راه کارهای موجود را با پزشک مورد بررسی قرار دهند.

دکتر حسامی اظهار داشت: علائم بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین ممکن است تا چند سال بروز نکند.به گفته وی عمده علائم اصلی شامل درد مبهم شکم و پهلو، دوره هایی از درد شدید ناگهانی شکم و پهلو (به علت خونریزی کلیوی) وجود خون به شکل میکروسکوپی در آزمایش ادرار و یا به طور واضح در ادرار می باشند.

وی ادامه داد: در بزرگسالان با پیشرفت بیماری ممکن است فشار خون بالا برود که می تواند منجر به آسیب بیشتر به کلیه شود در مواردی کیست کلیه عفونی شده که منجر به درد و تب می شود.دکتر حسامی گفت: در بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین، بیماری به دنبال وجود خون در ادرار و یا تصادفا با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

وی با اشاره به اینکه توصیه می شود افرادی که پدر یا مادر آنها مبتلا به این بیماری هستند به صورت دوره ای سونوگرافی شوند، گفت: راه موثر در جلوگیری از تشکیل کیست وجود ندارد اما مراجعه به موقع بیماران جهت کنترل فشار خون و عفونت کلیوی می تواند سرعت آسیب کلیوی را کاهش دهد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: در صورت نارسایی کامل کلیه ها دیالیز (تصفیه خون هفتگی) یا پیوند کلیه مورد نیاز می باشد.وی با بیان اینکه پیش آگهی بیماری کلیه پلی کیستیک در بزرگسالان تا حدی متغیر است، گفت: نزدیک به ۷۰درصد افرادی که بیماری کلیه پلی کیستیک را دارند حدود سن ۶۵ سالگی دچار نارسایی می شوند .

به گفته وی در بچه هایی که بیماری کلیه پلی کیستیک دارند کلیه ها دچار نارسایی می شوند و نهایتا بچه ها طی چند ماه اول زندگی نیاز به دیالیز و پیوند کلیه دارند.دکتر حسامی گفت: بعضی خانم ها کیست های کلیوی را با کیست های تخمدان به اشتباه می گیرند کیست های تخمدان ضمن مراجعه به متخصص زنان عمدتا با تجویز دارو از بین می روند و در مواردی خاص نیاز به برداشتن (روش جدید از طریق لاپاراسکوپی و بدون نیاز به عمل جراحی باز) است در نهایت این که در صورت دردشکم و پهلو و وجود خون در ادرار باید به منظور بررسی وضعیت سیستم ادراری به پزشک مراجعه کرد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.