علت خونریزی بینی

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز به پرسش ما دکتر نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی پاسخ می‌دهد.

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که هر فرد در طول زندگی ممکن است با آن روبه‌رو شود، خونریزی از بینی است. تقریبا ۱۰ درصد مردم معمولا دچار خونریزی شدید می‌شوند.

علت این‌که بینی به طور مرتب دچار خونریزی می‌شود، این است که بینی جزو پرخون‌ترین بافت‌های بدن است و رگ‌های جلوی بینی شبکه‌ای از رگ‌های متراکم تشکیل می‌دهند که براحتی می‌تواند دچار خونریزی شود.

اما این‌که چرا فرد دچار خونریزی می‌شود دو علت اساسی دارد، نخست، علل موضعی است یعنی اشکالی که در خود بینی وجود دارد.

و دوم علت‌های عمومی که می‌تواند در فرد بیمار وجود داشته باشد و این بیماری روی بینی اثر می‌گذارد، از جمله؛ فشارخون بالا، بعضی بیماری‌های انعقادی، مصرف داروهای ضد انعقادی و ضربه‌های موضعی از جمله این علت‌هاست.

بهتر است بدانید؛ افرادی که دائم دست در بینی‌شان می‌کنند نیز باعث تحریک مخاط بینی می‌شوند، بخصوص در بچه‌ها که این عادت بیشتر دیده می‌شود.

هنگام خونریزی بینی نباید دچار نگرانی شد، خونریزی‌ مسأله مهمی نیست و بیشتر با یک فشار ساده بند می‌آید. توصیه این است در مواقع خونریزی، دستمال یا پنبه در بینی گذاشته نشود، چون در هنگام درآوردن آن دوباره خونریزی آغاز می‌شود.

همچنین بیماران برای بند آمدن خونریزی به سوزاندن رگ‌های بینی اصرار نکنند، چون باعث سوراخ شدن تیغه بینی و نیز چسبندگی‌های داخل بینی می‌شود. موارد بسیار محدودی این عمل را انجام می‌دهند که با تشخیص دکتر همراه است.

این نکته را یادآوری می‌کنیم که برای جلوگیری از خونریزی، زدن پماد به طور مرتب و مرطوب نگهداشتن بینی مفید خواهد بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.