علت شب ادراری کودکان چیست؟

یک روانپزشک با تاکید بر تنبیه نکردن و تحقیر کودکانی که شب اداری دارند، گفت: انجام این اعمال به کودک فشار روحی وارد کرده و ممکن است درمان شب ادراری او را نیز با مشکل مواجه کند.

هوشنگ امیریان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ابتلای کودک را به شب ادراری داشتن حداقل پنج سال سن و انجام شب ادراری به صورت دو بار در هفته در طی سه ماه متوالی عنوان می‌کند.

وی بیان کرد: نوع ثانویه شب ادراری، انجام شب ادراری پس از یک سال خشک بودن کودک بعد از پنج سالگی است، به این صورت که بعد از پنج سالگی، کودک به مدت یک سال شب ادراری نداشته و یا به اصطلاح خشک بوده اما بعد از یک سال شب ادراری دوباره آغاز می‌شود.

به گفته امیریان، شب ادراری در کودکان زیر پنج سال امری طبیعی است. هر چند که می‌توان با انجام برنامه‌های تشویقی کنترل ادرار، تا حدی از بروز آن در این سنین نیز جلوگیری کرد.

امیریان عنوان کرد: در خصوص شب ادراری علت‌های گوناگونی وجود دارد، اما مهمترین مسئله این است که رابطه آشکاری میان شب ادراری غیر ارادی و وراثت وجود دارد.

به گفته این روانپزشک، تحقیقات نشان می‌دهد که در ۵۷ درصد از کودکان مبتلا به این عارضه، یکی از افراد خانواده (والدین و یا بستگان نزدیک) مشکل شب ادراری داشته است.

امیریان با اشاره به طبیعی بودن مراحل خواب کودکان مبتلا به شب ادراری، اظهار کرد: بسیاری از والدین معتقدند فرزندانشان که دچار شب ادراری هستند در خواب عمیق تری نسبت به سایر کودکان فرو می‌روند، اما تحقیقات انجام شده بر روی این کودکان نشان می‌دهد که مراحل خواب آنها طبیعی است، با این اختلاف که بیدار کردن چنین کودکانی مشکل تر از سایر کودکان است.

این روانپزشک با بیان اینکه شب ادراری ممکن است یکی از عوارض بیماری‌هایی همچون عفونت ادراری و یا اختلال ارتباط مثانه باشد، افزود: تکامل کنترل ادرار در سن سه تا پنج سالگی صورت می‌گیرد. در بعضی کودکان تکامل کنترل ادرار با تاخیر انجام می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا این کودکان بعد از پنج سالی نیز شب ادراری داشته باشند.

به گفته امیریان، بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که شب ادراری با مشکلات اجتماعی همچون طلاق، اختلافات خانوادگی و فقر نیز رابطه دارد.

وی ادامه داد: همان طور که گفته شد شب ادراری به علتهایی صورت می‌گیرد که کودک نمی تواند آنها را کنترل کند. بنابراین نباید کودکان را به خاطر شب ادراری توبیخ، تنبیه و یا حتی تحقیر کنیم، زیرا ممکن است انجام این اعمال به کودک فشار روحی وارد کرده و درمان شب ادراری او را نیز با مشکل مواجه کند.

امیریان افزود: از دیگر تاثیرات منفی تنبیه کودک به خاطر شب ادراری، پایین آوردن اعتماد به نفس او و در نتیجه منزوی شدن کودک است، بنابراین باید به جای تنبیه کودک هرچه زودتر درباره درمان او اقدام کرده تا از بروز نتایج منفی آن جلوگیری کنیم.

امیریان، بهترین زمان مراجعه برای درمان شب ادراری کودک را زمانی می‌داند که کودک پنج سال داشته اما هنوز هم دچار عارضه شب ادراری است و یا از پنج سالگی به مدت یک سال شب ادراری نداشته و یا به اصطلاح خشک بوده و در حال حاضر دوباره مرتکب شب ادراری می‌شود.

این روانپزشک گفت: توصیه درمانی ما این است که دو ساعت مانده به خواب از دادن مایعاتی همچون چای، شیر و یا قهوه به کودک خودداری شود. همچنین والدین باید کودک را در نیمه های شب بیدار کرده و به دستشویی ببرند.

امیریان ادامه داد: راه دیگر این است که برنامه‌های تشویقی کنترل ادرار برای کودک انجام شود، به این صورت که در طول ایام هفته شب‌هایی را که کودک شب ادراری نداشته به او یک ستاره و یا برچسب بدهند و با افزایش ستاره‌ها در طول هفته هدیه‌ای مناسب را برای او تهیه کنند. انجام این برنامه تاکنون تاثیر بسیاری در کنترل شب ادراری کودکان داشته است.

به گفته امیریان، روش زنگ و تشکچه نیز بهترین روش درمانی است که می‌توان برای کنترل شب ادراری کودکان انجام داد.

این روانپزشک، انجام روشهای دارویی را با مراجعه به پزشک پس از طی این مراحل، راه موثری در درمان این عارضه عنوان می‌کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.