علت شیوع مهریه زیاد بین دختران ایرانی

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی جهاددانشگاهی مشهد گفت: در ازدواج‌های امروز جامعه ما مهریه را به عنوان عاملی برای ایجاد تمایز و برتری طلبی، چشم و هم چشمی و رقابت جویی در نظر دارند.
به گزارش ممتازنیوز، دکتر مژگان عظیمی هاشمی ، با بیان این مطلب اظهار کرد: این عامل حکایت از تغییرات ارزشی و هنجاری در خانواده‌های ایرانی دارد و به رغم ارزش‌های ساده‌زیستی موجود در اوایل انقلاب، این مساله به ویژه در یکی دو دهه اخیر در قالب افزایش تجملات و تشریفات در مراسم ازدواج نمود یافته است.
وی افزود: در بسیاری از موارد نیز مهریه به عنوان منبعی برای تامین آتیه زنان و یا ضمانتی برای تداوم زندگی مشترک در نظر گرفته می‌شود.
عظیمی در خصوص دلیل این نگرش خاطرنشان کرد: این مساله حکایت از این دارد که احساس ناامنی در دختران و زنان ایرانی وجود داشته و نظام حقوقی ما نتوانسته است تضمین حقوقی خوبی برای زنان در صورت طلاق و یا نابه‎‌سامانی خانواده در صورت عدم ایفای وظایف خانوادگی مردان فراهم کند.
وی به شکاف موجود بین هنجارهای دینی و هنجارهای اجتماعی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در هنجارهای دینی مهریه مالی است که با انجام عقد به زن تعلق می‌گیرد و زنان نباید بابت آن مورد فشار یا آزار قرار گیرند.
این دکترای جامعه‌شناسی ادامه داد: در هنجارهای اجتماعی باور عمومی بر این است که مطالبه مهریه از سوی زنان امری خلاف عرف و به معنای تحت فشار گذاشتن مرد و در واقع اعلان جنگ زن در خانواده است.
وی درخصوص علت این مساله بیان کرد: همانطور که گفته شد علت این مساله نگرش خانواده‌ها به مهریه است که در بسیاری از موارد به سهل الوصول بودن آن نمی‌اندیشند، این باور رایج که “مهریه را نه کسی داده و نه کسی گرفته”، موید این مطلب است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.