علت لجبازی کودکان در چیست؟

۳۰م دیماه ،

مادرانی که با کودکان لجبازی طرف می باشند باید وسایل خطرناک را از دسترس کودکان دور کنند.

دکتر فاطمه منفرد پویا روان شناس شخصیت در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:  زمانی که کودک به دنیا می آید باید تمام نیازهایش برآورده شود.

بدون هیچ قید و شرطی زمانی که نیازهای کودک به لجبازی کشیده نمی شود طبق همان مراحلی که مربوط به پیاژه هست و مربوط به فروید شخصیت کودک آن زمانی که وجدانش بایدها و نبایدهایش شکل می گیرد.

وی افزود:مادر باید نیازهای کودک را چه موقعی که به نوازش احتیاج دارد  چه زمانی که تغذیه ای احتیاج دارد برآورده سازد چه از نظر جسمی چه از نظر عاطفی نیازهای کودک را برآورده می سازد.

وی خاطر نشان کرد: باید مادرها اشیاء خطرناک را از دسترسی کودکان که خطر ساز می باشند ور کنند و کلماتی را مثل این کار را بکن یا این کار را نکن یا اگر این کار بکنی تنبیهت می کنم را نگویید زیرا این کودکان لجباز بار می آیند.

وی اذعان داشت: قبل از ۴ سالگی تمام کارهایی که کودک از سر لجبازی انجام می دهد را نمی توان لجبازی نامید.

بعد از ۴ سالگی کودک احساس قدرت می کند و نقطه ی ضعف اطرافیان را فهمیده و حال آغاز به لجبازی می کند.

وی در پاسخ به این که آیا  این بیماری درمان دارد گفت: درمان این لجبازی به صورتی است که مادر نباید به فرزند بگوید دوستت ندارم و با تهدید کند مادر باید به فرزند خود بگوید تو در هر صورت مورد عشق و علاقه ی من هستی ، زمانی که مادر با فرزند خود این گونه صحبت می کند، کودک متوجه می گردد که مادرش او را دوست دارد لجبازی اش را کنار می گذارد.

وی در پایان ادامه داد: روش دارو درمانی فقط در صورتی به کار می رود که کودک حالت بیش فعالی داشته باشد و نیاز به دارو داشته باشد ولی اغلب در بیشتر زمینه ها روان درمانی و تغییر رفتاری که مادر با همان مراقب اصلی ممکن است پدر باشد یا مربی مهد کودک پیدا کند.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.