علت های نفخ و راه درمان

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،
ممتاز نیوز :همه اشخاص به خصوص خانم ها گاهی بدون این که سبب اضافه وزن خود را بدانند متوجه می شوند که بعضی از لباس هایشان تنگ شده است.نقل از پایگاه اینترنتی «Readers Digest» و به نقل از متخصصان، ۵علت برای این چاقی بیان شده است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ سندروم روده تحریک پذیر یا IBS:«IBS» ناراحتی مربوط به روده است که نوعی اختلال عملکردی محسوب می گردد. پیتر ورویل، استاد گوارش دانشگاه منچستر در این باره می گوید: در مبتلایان به «IBS»، روده ها بیش از حد حساس است. این اختلال حاوی علایمی است از جمله نفخ که یکی از شایع ترین عوارض جانبی آن محسوب می گردد.برخی اشخاص هنگامی که دچار نفخ می شوند سایز لباس آن ها بالا می رود.اگر چه درمانی برای «IBS» وجود ندارد اما می توان آن را کنترل نمود. حذف نمودن غلات فیبردار مانند نان های سبوس دار، جودوسر، بیسکویت، نان سفید، کیک و… ۳۰تا۴۰درصد از علایم را تسکین می دهد. مصرف ماست های پروبیوتیک در کاهش علایم موثر است.مصرف قرص های مسهل با تجویز پزشک برای این اشخاص مفید است.

مصرف کربوهیدرات:دفع گاز حدود ۱۵بار در روز امری طبیعی است. شاید گاهی متوجه این موضوع هم نشوید اما اگر دفع گاز سبب ناراحتی شما می گردد، چند نکته را برای رفع این مشکل رعایت نمایید.مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات های غیرقابل جذب مانند لوبیا، حبوبات، کلم بروکلی، کلم برگ، آلو، سیب و ماده غذایی حاوی سوربیتول را که جایگزین شکر است، از برنامه غذایی خود حذف نمایید.این نوع غذاها، آهسته هضم می گردد و مقدار کمی گاز سولفور ایجاد می نماید. اما توجه داشته باشید گاهی ناراحتی های نهفته ممکن است سبب ایجاد نفخ باشد. متخصصان بر اهمیت آهسته خوردن و درست جویدن غذا تاکید می نمایند.

بیماری کولیک: اغلب احساس خستگی می نمایید، بدون سبب وزن کم نموده اید و از معده درد رنج می برید. این بیماری یک واکنش به گلوتن موجود در جو، گندم، چاودار یا هر نوع غذایی حاوی آن از جمله نان، شیرینی، سس و… است. این بیماری یک ناراحتی خودایمنی است و سبب آسیب رسیدن به سطح روده های کوچک می گردد و در نهایت روی توان جذب مواد مغذی تاثیر می گذارد.این بیماری پیشاً در کودکان تشخیص داده می شد. اما در بعضی اشخاص این بیماری بدون آن که شناسایی شود تا میانسالی نیز ادامه دارد.

نوسان هورمونی:در زنان باردار، میزان هورمون پروژسترون افزایش پیدا می نماید. این حالت سبب کند شدن حرکت روده می گردد، غذا کندتر هضم می گردد و در نهایت نفخ و احتمالاً یبوست به وجود می آید. اما با ورزش نمودن به ویژه پیاده روی روزی ۳۰دقیقه می توان کار نمود، روده را بهبود بخشید.مصرف مایعات، میوه، سبزی و غلات سبوس دار برای درمان یبوست مفید است.

سرطان تخمدان:نفخ مزمن و احساس سیری و درد معده از علایم این نوع سرطان است. از آن جا که علایم آن مبهم است، دیرتر تشخیص داده می گردد و در نهایت به سختی می توان آن را درمان نمود.

بنابراین بهتر است که به علایم آن توجه نمود.«انون جونز»، متخصص سرطان می گوید: علایم اصلی سرطان تخمدان، نفخ مزمن و بزرگ شدن شکم است. شکم دردهای مزمن و مکرر، مشکل در هضم غذا و ادرار را جدی بگیرید. اگر چه احتمال جدی بودن آن ضعیف است، اما بهتر است بررسی لازم انجام شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.