علل اصلی پیری پوست کدامند ؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : اغلب مشکلات پوستی در سالمندی به سبب تماس طولانی با نور خورشید است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام نیوز ؛ پیری پوست از دو منشاء ایجاد می گردد یک منشاء داخلی که بستگی به ژنتیک فرد دارد و دیگری جنبه خارجی است که با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را کم کم از دست داده و رشته های کلاژن و الاستین آن ها ضعیف می گردد. همزمان با تغییرات پیری، نیروی جاذبه زمین هم دست به کار شده و پوست را دچار افتادگی می کند. در جنبه خارجی پیری پوست عوامل مختلفی از جمله نور آفتاب، سیگار کشیدن، فقر تغذیه ای و بعضی حرکات عضلانی صورت در آن نقش دارند.

با افزایش سن پوست خشک تر می گردد و این خشکی سبب پوسته شدن و ایجاد خارش می گردد. اغلب مشکلات پوستی در سالمندی به سبب تماس طولانی با نور خورشید است و لکه های پوسته دار قرمز، قهوه ای در سر و صورت و گوش، سرطان های سلولی پوششی، اگزمای شوره ای، لکه های سنی یا آفتابی که روی صورت و پشت دست و پا ایجاد می گردد و کبودی و خون مردگی ازجمله شایع ترین مشکلات پوستی در سالمندان است.

– دانشمندان می ‌گویند سیگار کشیدن سبب تنگی عروق زیر پوست صورت می ‌شود و خون نمی‌ تواند به راحتی به سلول ‌های صورت برسد و این سبب می ‌شود که سلول‌ ها و بافت صورت زودتر آسیب ببینند و چروک بخورند. سیگار کشیدن سبب می ‌شود پوست رطوبتش را بسیار آسان از دست بدهد و خشک‌ تر به نظر برسد.

– تابش نور خورشید به پوست و عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و عینک آفتابی مناسب سبب می‌ شود پوست بسیار آسان‌ چروک بر‌دارد.

– استرس می‌ تواند سبب چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه‌ های سیاه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دایمی عضلات حالت ‌دهنده ی صورت سبب کشیده شدن بیش از حد پوست شما می ‌شود و این کشیدگی دایمی پوست سبب چین و چروک خوردن پوست ‌می گردد. کسانی که دچار سردردهای میگرنی می باشند و یا دایم عصبی می باشند و اخم می‌ کنند صورت ‌شان معمولا بیش از هم‌ سن و سال‌ های‌ شان چین و چروک دارد و پیرتر به نظر می ‌رسند.

دانشمندان به شما پیشنهاد می‌ کنند که اگر دوست دارید زودتر از سن شناسنامه‌ ای تان پیر نشوید، باید سبک زندگی‌ تان را تغییر دهید. این تغییر در سبک زندگی شامل رژیم غذایی پر از سبزیجات، میوه، قرص ‌های ویتامین و روغن ماهی و همچنین ورزش و کلاس‌ های مقابله با استرس، تکنیک‌ های آرام‌ بخش و تنفس صحیح است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.