علل بروز بحران در منطقه یورو/تشریح مکانیزم اجرای سیاست ریاضت اقتصادی

در نشستی با حضور کارشناسان اقتصادی و سیاسی مسائل اروپا در خبرگزاری مهر، علل بروز بحران در منطقه یورو و آینده اتحادیه اروپا پس از این بحران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر “جمشید عدالتیان” استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد و مدیریت بین الملل، دکتر “سعید خالوزاده” استاد دانشگاه و پژوهشگر روابط بین الملل و سید “جلال ساداتیان” کارشناس روابط بین الملل از میهمانان این نشست بودند.

خالوزاده در ابتدای این نشست با اشاره به آغاز بحران یورو در آوریل ۲۰۱۰ با فاش شدن میزان واقعی بدهی های خارجی یونان گفت : بدهی خارجی یونان که بالغ بر ۳۵۰ میلیارد یورو بود، اروپا را دچار بحران کرد و اثرات آن دامن کشورهای ضعیف دیگر مانند اسپانیا، ایتالیا و ایرلند را گرفت.

وی افزود: حتی با اینکه ایتالیا سومین قدرت بزرگ پولی اروپا محسوب می شود، اما بدهی های خارجی یونان این کشور را نیز در برگرفت. غیر از ۱۷ کشور حوزه یوور بحران مالی به سایر کشورهای اروپای شرقی همانند جمهوری چک، لهستان و مجارستان و کشورهایی که عضو این منطقه نیستند، سرایت کرده است.

 بدهی خارجی یونان که بالغ بر ۳۵۰ میلیارد یورو بود اروپا را دچار بحران کرد و اثرات آن دامن کشورهای ضعیف دیگر مانند اسپانیا، ایتالیا و ایرلند را گرفت.
خالوزاده

خالوزاده گفت: در مرحله بعدی بدهی های خارجی یونان کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه را در برگرفت. اقتصادهای کشورهای اروپا بسیار به هم نزدیک بوده و ۶۸ درصد از حجم مبادلات تجاری کشورهای عضو این اتحادیه با یکدیگر انجام می شود که رقم بسیار کلانی است.

وی افزود: تنها ۳۲ درصد از حجم مبادلات تجاری کشورهای اروپایی با سایر کشوها و قدرتهای بزرگ دنیا است.

خالوزاده درباره علت افزایش بدهی خارجی یونان گفت : یونان شرایط لازم را برای ورود به اتحادیه اروپا و عضویت در یورو نداشت، اما با توجه به آنکه یورو صرفا یک بحث اقتصادی و پولی نیست و جنبه های سیاسی آن نیز قابل توجه است با عضویت یونان در یورو موافقت شد.

وی افزود: میزان بدهی های خارجی دولت یونان، میزان بدهی های داخلی دولت به بانک مرکزی، میانگین نرخ تورم و ناخالصی های داخلی این کشور با شرایط لازم برای ورود به اتحادیه اروپا همخوانی نداشت، اما یونان به لحاظ سیاسی و اعتباری مایل به ورود به حوزه یورو بود.

خالوزاده گفت : یوور نماد وحدت اروپا است و اگر بخواهیم یک نماد را برای هویت این قاره پیدا کنیم، تنها می توان به یورو اشاره کرد.

وی تاکید کرد: ارائه آمار و ارقام دروغین به کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی این اتحادیه بوده و بانک مرکزی مشترک اروپایی پس از هشت سال مشکلات حادی را برای یونان ایجاد کرد، زیرا این کشور تلاش کرد تا با ارائه آمار جعلی افکار عمومی را راضی نگاه دارد.

خالوزاده گفت : بحران مالی هم اکنون نه تنها یونان را درگیر کرده، بلکه سایر کشورهای اروپایی را نیز درگیر کرده و این کشورها باید جور بی کفایتی و بی لیاقتی یونان را بکشند.

وی افزود: یونان با بیشترین بدهی های خارجی نسبت به تولید ناخالص داخلی به عنوان ضعیف ترین حلقه یورو مطرح شد، تا جایی که زمزمه هایی درباره خروج یا اخراج یونان از این منطقه شنیده می شود.

خالوزاده گفت : حتی آلمان نیز تئوری خروج یونان از منطقه یورو را مطرح کرد که البته چاره ای جزو این اقدام را نداشت. از سوی دیگر سران اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۲ در بروکسل به توافق رسیدند که کشورهایی بحران زده باید یک سری طرح های ریاضت اقتصادی را بپذیرند.

وی افزود: بر اساس این توافق کشورهای بحران زده همچون یونان و ایتالیا باید متعهد به برخی سیاستها بوده تا بتوانند از اروپایی ها اعتبارهای جدید دریافت کنند.

خالوزاده گفت: تا کنون یک اعتبار ۱۱۰ میلیارد یورویی به یونان داده شده تا بتواند بر مشکلات خود غلبه کند. غیر از آن یک اعتبار ۱۳۰ میلیارد یورویی دیگر هم برای سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۴ مطرح شده، اما این کشور برای دریافت اعتبارات باید سیاستهای ریاضت اقتصادی را بپذیرد.

وی افزود: مشکل یوور به این شکل باقی است و نه تنها یونان، بلکه کشورهای دیگر همچون پرتغال، ایرلند، ایتالیا، قبرس و حتی انگلیس و فرانسه را دربرگرفته است.

خالوزاده درباره مکانیزم اجرای سیاست ریاضت اقتصادی گفت : سیاستهای ریاضت اقتصادی در واقع موضوعی است که آلمان ها پیگر آن بوده و فلسفه آن این است که خود کشور باید مشکلات اقتصادی کشورش را خود حل کند.

وی افزود: آلمانی ها از یونان می خواهند تا با تدابیر ریاضت اقتصادی از جمله کاهش کسری بودجه، افزایش سن بازنشستگی، کاهش میزان پاداشها، کاهش خدمات رفاهی بر مشکلات اقتصادی خود فایق آیند که این موضوع بر زندگی مردم قشر متوسط و ضعیف تاثیر گذاشته است.

خالوزاده تاکید کرد: تدابیر ریاضت طلبانه باعث شده تا در دو سال گذشته شاهد برگزاری تظاهرات و اعتصاب در شهرهای مختلف یونان و اغتشاشات در این کشور باشیم.

وی افزود: یونانی ها بیشتر دنبال رویکرد افزایش تولید هستند، اما به خاطر رسیدن به رشد اقتصادی باید از صندوق های ثبات مالی اروپا میلیاردها دلار وام بگیرند.

خالوزاده گفت: فرانسه نیز از این رویکرد یونان برای افزایش رشد اقتصادی حمایت می کند که مستلزم کمک اروپایی ها به کشور بحران زده است که آلمان این رویکرد را قبول نداشته و از یونان خواسته تا بر مشکلات مالی خود بدون دریافت کمک فایق آید.

وی در ادامه با اشاره به اختلافات میان فرانسه و آلمان برای چگونگی حل بحران یورو اظهار داشت : در دوران ریاست جمهوری سارکوزی تفاهم و همگرایی میان سیاستهای آلمان و فرانسه و همراهی نیکلا از آنگلا مرکل بسیار زیاد بود تا جایی که بحث مرکوزی مطرح شد.

خالوزاده گفت : اما این سیاستها بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوم مه فرانسه، شکست سارکوزی و روی کار آمدن سوسیالیستها تغییر کرد و از همان ابتدا مشخص بود که چالش بزرگی میان سیاستهای فرانسه و آلمان ایجاد می شود.

وی افزود: از همان ابتدا پیش بینی می شد که فرانسوا اولاند طرح های ریاضت اقتصادی مرکل را قبول نداشته و بیشتر دنبال سیاست رشد اقتصادی باشد که همین اتفاق هم افتاد.

خالوزاده گفت : سران آلمان و فرانسه نشستهای بسیاری را برای چگونگی حل بحران یورو برگزار کردند و حتی اولاند پس از مراسم تحلیف سریع عازم برلین شد.

 آلمان بزرگترین قدرت اقتصادی در اروپا بوده و پیروز منطقه یورو و اتحادیه اروپا و شوروی سابق است.
عدالتیان

وی با اشاره به سیاستهای آمریکا در قبال بحران یورو افزود: باراک اوباما از سیاست فرانسه یعنی همان رشد اقتصادی حمایت می کند و با سیاست ریاضت اقتصادی مرکل موافق نیست.

عدالتیان نیز درباره جایگاه آلمان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت : آلمان بزرگترین قدرت اقتصادی در اروپا است، این کشور بعد از فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ بیشترین استفاده را کرد تا جایی که زمان اتحاد آلمان شرقی و آلمان شرقی وحشتی میان فرانسوی ها ایجاد شد.

این کارشناس مسائل آلمان گفت: آلمان برای بازسازی آلمان شرقی ۴۰۰ میلیارد یورو هزینه کرد که در آن زمان ژاپن مدعی شد این سرمایه گذاری باعث از دست رفتن جایگاه آلمان و کاهش هزینه تحقیقاتی می شود.

وی افزود: اما این اتفاق نیفتاد و آلمان پیروز منطقه یورو و اتحادیه اروپا و شوروی سابق شد و بازارهای اروپایی شرقی را کاملا دراختیار گرفت، چه کشورهایی که در منطقه یورو هستند و چه کشورهایی که در منطقه یورونیستند.

عدالتیان گفت: آلمان بالاترین سطح خط تولید دارد و سرمایه گذاری های بسیاری را در کشورهای مختلف به خصوص اروپای شرقی انجام می دهد.

وی افزود: آلمانی زبان ها ۱۰۰ میلیون نفر را در اروپا تشکیل می دهند و پرجمعیت ترین کشور قاره سبز هستند و هیچ زبانی همانند آلمان در اروپا رایج نیست.

ادامه دارد…


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.