علیرضا داوود نژاد مطرح کرد: مشکلات سینما جدی تر از آن است که بتوان در عرض یک سال حل و فصل کرد/ دانایی سینمایی باید توسط مدیریت شناخته شود

علیرضا داوود نژاد گفت: دانایی سینمایی بعنوان عامل تاثیرگذار بر مناسبات سرمایه گذاری تولید، توزیع و نمایش باید از طرف مدیریت شناخته شود.

به گزارشممتازنیوز، علیرضا داوود نژاد در خصوص وضعیت سینمای ایران به خصوص در سه سال اخیر گفت: مشکلات سینما جدی تر از آن است که بتوان در عرض یک سال حل و فصل کرد.

وی با  بیان اینکه مدیریت فرهنگی کشور بیش از هر چیز نیازمند وفاق است، افزود: ما باید به چشم اندازی از سینما برسیم که مدیریت فرهنگی در آن وفاق داشته باشند در غیر این صورت با شکست مواجه می شویم.

وی ادامه داد: مادامی که جایگاه سینما و اهمیت و نقش استراتژیک سینما را در نیابیم و با یک بینش واقع بینانه و عاقلانه و کارشناسانه چشم اندازی را ترسیم نکنیم که بتواند گذشته را تبین کند و هم مشکلات امروز را معرفی کند راه به جایی نمی بریم.

این کارگردان سینما اظهار داشت: هر مسئولی با پیش فرض و دانسته هایی پا به عرصه می‌‌گذارد که کارشناسانه و واقع بینانه نیست و تابع منازعات سیاسی، تجاری و مالی است و آمدن او جز اینکه ساخته هایی را ویران کند و یک ساخته هایی را برجای گذارد که معلوم نیست بر چه بنیان هایی استوار است و آیا ماندگار است یا خیر فایده ای دیگری ندارد.

داوود نژاد با تاکید بر اینکه ما باید جایگاه سینما را در مناسبات امروزی جهان بدانیم، گفت: باید نقشی را که دانایی سینمایی در جهان امروز ایفا می‌کند و بنیان تمام رسانه های سمعی و بصری است و آثارش حتی بر رسانه های مکتوب هم آشکار است را بشناسیم و جایگاه و اهمیت آن را تشخیص دهیم و بدانیم چه نسبتی با دانایی سینمایی داریم تا بتوانیم برای سینما در مملکتمان طرحی بریزیم.

وی خاطرنشان کرد: دانایی سینمایی نمی‌تواند بر مدیریت حاکم باشد بلکه باید توسط مدیریت شناخته شود و دانایی سینمایی کارش تاثیرگذاری بر مناسبات سرمایه گذاری تولید، توزیع و نمایش است.

داوودنژاد گفت: دانایی سینمایی حاکم بر مدیریت نیست بلکه مدیریت باید جایگاه دانایی سینمایی را بداند.

وی ادامه داد: تمام ماهواره های براساس دانایی سینمایی سازمان پیدا می‌کنند یعنی وقتی ماهواره ای را طی یک دوره هشت ساعته نگاه می‌کنید این شروع تا پایان از یک ساختاری تبعیت می‌کند که این ساختار می‌تواند تابعی از یک دانایی سینمایی باشد یا نباشد.

داوود نژاد در ادامه تصریح کرد: اگر این ساختار از دانایی سینمایی تبعیت کند به یک ساختار اثرگذار و فراگیر تبدیل می شود و اگر تبعیت نکند دچار از هم گسیختگی می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «مرهم» افزود: علت موفقیت برخی کانال های ماهواره ای این است که از ساختاری برخوردارند که مبنای آن دانایی سینمایی است.

وی گفت: دانایی سینمایی یعنی اینکه چطور می شود بر چشم، گوش، و قلب مخاطب اثر گذاشت و استمرار و پایانی بخشید.

داوود نژاد ادامه داد: کسانی که به این چیزها رسیدند سرمایه هایی هستند که استفاده نکردن از آنها کفران نعمت است.

این کارگردان سینما اظهار داشت: ملتی که توسط فیلم های خارجی مورد تسخیر واقع می شود بیش از هر چیز به دانایی سینمایی احتیاج دارد که در مقابل چنین یورشی بتواند مقاومت کند و ما کافی است به نقشی که محصولات سمعی و بصری در زندگی روزمره‌ی افراد جامعه پیدا کرده اند قدری تامل کنیم تا جایگاه دانایی سینمایی و اهمیت ضرورتش را کشف کنیم.
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.