علی اکبر صالحی: شرایط مذاکره را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه چرا آمریکایی ها به جای برگشت به برجام دوباره می خواهند در فضای خارج از برجام مذاکره کنند؟ گفت: می خواهند القا کنند که ایران اهل مذاکره نیست، اما این طور نیست. در عین حال مذاکره شرایط خودش را دارد و آن شرایط را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند.

به گزارش ممتازنیوز، علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با بخش “بدون تعارف” بخش خبری ۲۰:۳۰ گفت: اعمال پروتکل الحاقی را متوقف کردیم یعنی بازرسی هایی که در این چارچوب بود متوقف کردیم بر اساس قانون مجلس. وقتی قانون تصویب می شد مجلس با ارگان های مختلف از جمله سازمان انرژی اتمی مشورت کردند. اینکه روی محدوده های زمانی مثلا غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را در چه مدتی تولید کنید یا سانتریفیوژهای ای ار ۲ ام را در عرص ۳ ماه تولید کنید. اینها بر اساس تفاهم قول و تفاهم با سازمان بود.

وی ادامه داد: زمانی هم که در قانون پیش بینی شده بود که دو ماه بعد از تصویب قانون اگر وفای به عهد نکردن ما پروتکل الحاقی را متوقف می کنیم و آخرین قدم هم مذاکره ای بود که  خودشان از آژانس درخواست کردند و بعد از مشورتی که با ارگان ها ذی ربط و مسئولان ارشد داشتیم موافقت کردن که اقای گروسی به ایران بیاید و مذاکره کنیم.

صالحی درباره چرایی و دلایل توافق اخیر با آژانس گفت: مقامات آژانس می گفتند اگر اجرای پروتکل را متوقف کنید فرض کنید دو هفته دیگر تمامی طر ف ها به تعهدات برگشتند، آن وقت اگر آژانس در ایران در سطح پروتکل الحاقی حضوری نداشته باشد، یک انقطاع اطلاعاتی پیش می آید. در عین حال که ایران پادمان جامع را اجرا می کند و از آنجایی که مسئولان نظام هم گفتند اگر طرف مقابل برگشت به تعهداتش و آنها را انجام داد ما هم برمی گردیم، و چون یکی از تعهدات ما هم اجرای پروتکل الحاقی است و یکی از این اقدامات عکسبرداری مستمر است بنابراین اگر توقفی ایجاد می شد، موجب ایجاد سوال های بهانه آمیز می شد و یک داستان جدید برای ما ایجاد می کرد از این رو ما دیدیم این حرف به لحاط فنی حقی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما به عنوان سازمان انرژی اتمی در خلا که  مذاکره نمی کنیم که من با اختیار خودم مذاکره کنم. قبلا با مسئولان ارشد نظام و مراجع ذی ربط مسائل و کف مذاکرات و چارجوب ها را مشخص می کنم و ما هم در مذاکرات با آژانس در همین چارچوب حرکت کردیم و به لطف الهی این امر محقق شد. بر اساس توافق انجام شده، آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات را ندارد.

صالحی در پاسخ به اینکه چرا توافق با آژانس برای سه ماه است؟ اظهار کرد: اژانس هر سه ماه یک بار درباره اجرای برجام و فعالیت های ایران گزارش می دهد. یک گزارش شنبه منتشر می شود و یک گزارش سه ماه دیگر. ما گفتیم “تا سه ماه” که می تواند دو هفته دیگر باشد یا می تواند سه ماه دیگر باشد.

وی در پاسخ به اینکه اگر در این مدت اجرای تعهدات از سوی طرف های دیگر برجام را شاهد نباشیم چه می شود؟ گفت: اطلاعات را محو می کنیم و دوربین ها را هم که در چارچوب پروتکل است به کلی برمی داریم.

صالحی در پاسخ به اینکه آقای گروسی درخواست توقف اجرای مصوبه مجلس و توقف لغو اجرای پروتکل الحاقی را داشتند؟ گفت:اگر می گفت که اجازه نمی دادیم بیاید. قبلا به اطلاع ایشان رسانده بودیم که در ۵ اسفند اجرا را متوقف می کنیم و آژانس آماده باشد اقدامات لازم را بازرسان و خودشان انجام دهند.

وی درباره اختلاف نظرهایی که بر سر توافق اخیر با آژانس ایجاد شد و پشت گرده مذاکرات انجام شده، اظهار کرد: چه پشت پرده ای! پس این سه چهار ساعت ما چه بحثی می کردیم! ما اعلام کردیم پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنیم و آقای گروسی گفت حق ایران را به رسمیت می شناسیم در اجرای قانون خود. آنها مشورت کردند با خودشان و مذاکرات  انجام شد تا رسیدیم به این جمع بندی که مرضی الطرفین بود.

وی در پاسخ به اینکه هر آنچه در پروتکل بود اجرایش متوقف شده است؟ گفت: تمام آنچه در پروتکل الحاقی بود دسترسی هایش گرفته شد. مثلا دسترسی های مکمل هم گرفته شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه قانون مجلس چقدر به اقدامات سازمان کمک کرده است؟ تصریح کرد: این قانون از منظر فنی بسیار فرصت خوبی بود. ما به دوستان در دولت و دیگران هم گفتم خارج از مباحث سیاسی فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: خارج از مباحث تحریم ها و مسائل اقتصادی من مسئول فنی کار هستم. از این منظر می گویم این قانون فرصتی شد طی ۲۴ ساعت غنی سازی ۲۰ درصد را راه‌اندازی کنیم. ما الان می خواهیم در تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ترمز بگیریم دیگر نمی توانیم. ما ظرف یک ماه ۲۵ کیلوگرم تولید کردیم یعنی پنج شش ماه دیگر این ۱۲۰ کیلو محقق می شود. جوانان ما با عشق دارند کار می کنند و الان شبانه روزی با عشق کار می کنند. قانون گفته ۱۲۰ کیلو در سال، ولی ما جلوتر از این روند هستیم.

داریم دل کوه را  می شکافیم تا بفهمند با جمهوری اسلامی در این زمینه ها شوخی نکنند

صالحی افزود: هزار ماشین IR- 6 را داریم تولید می کنیم، آن هم بعد از حادثه خرابکاری نطنز. مرکز مونتاژ در نطنز را زدند اما به کوری چشم کسانی که این کار را کردند، در عرض یک ماه ظرفیت مان را برگردانیم به ظرفیت قابل قبولی یعنی حدود ۶۰ تا ۷۰ ظرفیتی که داشتیم، ضمن اینکه الان داریم دل کوه را  می شکافیم تا بفهمند با جمهوری اسلامی در این زمینه ها شوخی نکنند. در این رابطه هم دولت متعهد شده است و سالن های بزرگی را در دل کوه داریم ایجاد می کنیم؛ یک نفر به من گفت اینها کجاست؟ که من قدری تعلل کروم در جواب، اما او گفت البته من از بی بی سی می بینم اینها کجا هستند، در عین حال ما برای مصون سازی در این رابطه عمل می کنیم.

وی تاکید کرد که قانون مجلس برای پیشبرد کارهای ما عالی بود. آقا فرمودند نیروگاه بسازید. از ۵۰ تا ۶۰ سال پیش یک نیروگاه داریم و الان داریم دو تا دیگر می سازیم. این بد است!

صالحی در پاسخ به اینکه حضرت آقا گفتند اگر بخواهیم و نیاز باشد تا ۶۰ درصد غنی سازی می کنیم، گفت: الان این ظرفیت را همین الان داریم و این هم از آن مواردی است ۲۴ ساعته انجام می دهیم. و قانون هم این اجازه را به ما داده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا آمریکا و اروپا از اجرای قانون مجلس نگران بودند؟ گفت: چون از موضع منطق قدرت و زور صحبت می کنند. تو چه کسی هستی که می گویی من قدرت مطلق هستم! ۴۲ سال سعی کردند کمر ایران را به خاک بنشانند اما توانستند؟ بله مشکل اقتصادی داریم اما از پا درآمده باشیم.

وی تاکید کرد که ما تمام آستانه های صنعت هسته ای را در اختیار داریم.

صالحی افزود: یکی از تجهیزات بسیار حساس کووید ۱۹ سانتریفیوژهایی است که ۲۸ هزار دور در دقیقه می چرخد. ما ساختیم وگرنه کسی به ما نمی داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه چرا آمریکایی ها به جای برگشت به برجام دوباره می خواهند در فضای خارج از برجام مذاکره کنند؟ گفت: می خواهند القا کنند که ایران اهل مذاکره نیست، اما این طور نیست. در عین حال مذاکره شرایط خودش را دارد و آن شرایط را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. ما مذاکره کردیم. اینکه مذاکره مورد نظر آنها باشد از نظر ما مردود است. ما برای عدم اعتمادمان به آنها دلیل داریم.

وی گفت این جنگ اراده هاست. او می خواهد بداند اراده ما تا کجاست؟ ما باید قوی و منسجم در داخل پشت سر حضرت آقا حرکت کنیم. ما با هم اختلاف داریم اما در این مسائل باید ید واحده باشیم. یک فرمانده داشته باشیم که بگوید بروید می رویم، بگوید نروید، نمی رویم.

صالحی تاکید کرد این نوید را می دهم، منحنی اقتصادی ما شیبش رو به بالاست و داریم خودمان را با شرایط موجود تطبیق می هیم. راه را پیدا کردیم، ما نزدیک قله هستیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.