علی قمصری: هدف همنوازان حصار اعتلای موسیقی جدی ایرانی است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

نشست خبری کنسرت همنوازان حصار برگزار شد

نشست خبری کنسرت همنوازان حصار در تالار وحدت با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین؛ نشست خبری کنسرت همنوازان حصار به آهنگسازی، نوازندگی و خوانندگی علی قمصری که قرار است روز ۲۰ شهریو ماه با رویکردی متفاوت اجرا شود، در تالار وحدت برگزار شد.

علی قمصری آهنگساز و سرپرست گروه هنوازان حصار که قرار است خوانندگی این کنسرت را نیز خود به عهده داشته باشد، در آغاز این نشست گفت: کنسرت ما تحت عنوان کنسرت همنوازان حصار اجرا می گردد. این خانواده مدتهاست که دارد به شکل جدی و با هدف اعتلای موسیقی جدی ایرانی و با شکل های مختلف هدفهای خود را در راستای اعتلای موسیقی جدی ایرانی ادامه می دهد.

وی با اشاره به اهداف گروه همنوازان حصار تاکید کرد: یکی از هدفهایی که داریم این است که از بازنوایی های سنتی موسیقی ایرانی و هر چقدر که ممکن است دوری کنیم تا دافعه ای که بین مخاطب و موسیقی هست از بین برود. چنین چیزی نه صرفا به سبب جذب مخاطب، بلکه تلاشمان این است که شکل تازه‌ای از موسیقی را به مخاطبان و علاقه مندان موسیقی اصیل ایرانی ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه گروه همنوازان حصار تا کنون کنسرتهای بسیار برگزار کرده است، گفت: ما تا کنون با همنوازان حصار کنسرتهای بسیاری برگزار کرده ایم که از این میان می توان به کنسرت‌های “نقش خیال” و “آب، نان، آواز” و “نه خنده ای نه گریه ای” به خوانندگی همایون شجریان، کنسرت “برف‌خوانی” به خوانندگی محمد معتمدی اشاره کرد. اما کنسرتی که پیش رو داریم لحاظ بافتی که دارد، متفاوت تر خواهد بود . چرا که این بار به جای این که مانند همیشه از یک خواننده یا دو خواننده مرد استفاده کنیم از یک خواننده مرد و چهار خواننده زن به عنوان همنوا استفاده کرده ایم. قرار است این چهار خانم اجرای آکاپلا داشته باشند یعنی به جای سازهای اجرا داشته باشند. از بانوان استفاده ابزاری نکرده ام.

قمصری خاطر نشان کرد: همان طور که می دانید ما همیشه از خواننده مرد استفاده می کردیم. اما این بار از خانمها استفاده کردیم و از حضور خانمهایی که به صورت آکاپلا به اجرا می پردازند بهره مند شده ایم. من نیز به عهنوان خواننده مرد در کنار آنها حضور خواهم داشت. در سازبندی نیز از سازهای بم استفاده کردیم و سعی کردیم سازها مکمل صدای خانم ها باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین که پرسید برای صدای خانم ها نیاز به قطعاتی است که به بافت صدای خانمها نزدیک باشد. خانمها نمی توانند قطعاتی که مربوط به صدای آقایان است را اجرا کنند، چه تمهیداتی برای این مشکل کرده اید، گفت: قطعا تمهیداتی در نظر گرفته ام و برای خانمها قطعاتی نوشته ام که به اجرای انها خواهند پرداخت. مسلما قطعاتی که انها اجرا می کنند، قطعاتی نیست که قبلا توسط آقایان اجرا می شده است. از بانوان استفاده ابزاری نکرده ام.
وی در همین راستا ادامه داد: برای چنین کاری قطعا نیاز به بدعت و نوآوری است. گروه هنموازان حصار برای چنین منظوری حرکتهایی کرده است که با دیدن کنسرت به آنها پی خواهید برد. امیدوارم این اجرا حرکتی ایجاد کند که ذهن مخاطب مهم ترین اولویت تلقی شود، در غیر اینصورت برای جذب مخاطب فرمول های ساده تری هست که بتوان مخاطب را جذب کرد. قطعا باید تلاش بیشتری کرد که وقتی مخاطب از سالن خارج می آید به جز تخلیه انرژی و هیجان درگیر اتفاق دیگری نیز شده باشد.

این نوازنده در ادامه گفت: برای انتخاب خوانندگان این کنسرت زمان زایدی صرف شد. چرا که کار راحتی نبود . به راحتی نمی شود چند خواننده ایرانی را در کنار هم قرار داد و انتخاب کرد و جالب اینکه این خوانندگان طوری آموزش می بینند که بخش تجربی به بخش آکادمیک ارجحیت دارد. به همین سبب در تمرین با صدای آنها آشنا شدم و تمرین بسیاری صرف آنها شد تا ضمن این که با صدایشان آشنا می شوم، کار از دایره تنگ موسیقی قراردادی خارج شود . البته قصدمان این نبود که از موسیقی ایرانی جدا شویم بلکه هدفمان فرو رفتن کامل در موسیقی ایرانی بود.

قمصری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: : مدتهاست که بدون کمترین مبارزه ای مقابل یک سری جریانات که نمی شود جلوی آنها ایستادگی کرد، از طریق ضد ارزشها و ضد فرهنگها تلاشهایی را آغاز کرده ام. متاسفانه بعضی از نهاد ها و سازمانها مانند صدا و سیما به تبلیغ عناصر و نمایش چهره هایی در عرصه فرهنگ و هنر اقدام می کنند که در مقابل بسیاری از هنرمندان دیگر محق نیستند و این یکی از اهدافی است که همه باید برای جلوگیری از اشاعه آن کوشش کنیم.

وی افزود: من معتقدم در جامعه ما و در حوزه موسیقی نابرابری بین حقوق زن و مرد وجود دارد . به هر شکلی ما موزیسین ها بدون اینکه با یکدیگر شاخ به شاخ شویم باید نابرابریهای جنسیتی را از بین ببریم باید در کنار هم حرکت کنیم تا این نابرابری های جنسیتی را کم کنیم . این یکی از اهداف من است و سعی می کنم در این راستا تعادلی ایجاد شود . البته سعی می کنم موسیقی وار جلو بروم.

کنسرت گروه همنوازان حصار  ۱۴ و ۱۵ شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شودکه به نقل از علی قمصری تفاوتهای بسیاری با دیگر گنسرته های این گروه دارد.

پایان پیام/۴۳


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.