عمده واردات گوشت و مرغ در دست چه کسانی است؟

به گفته رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران، شرکت‌های اقماری وابسته به جهاد کشاورزی عمده واردات را در زمینه گوشت و مرغ در دست دارند و در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام عملا به یک واسطه بزرگ جهت خرید گوشت و مرغ در مقیاس کلان و از بازارهای جهانی برای تجار ایرانی تبدیل شده است. این در حالی است که مدیرعامل این شرکت با تاکید بر این که مافیای واردات گوشت در کشور وجود ندارد، گفته که در سال گذشته دولت اصلا واردات گوشت انجام نداده است.

حسین صدر – رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران، تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام مافیای اصلی در زمینه واردات گوشت و مرغ است.

وی گفت: شرکت‌هایی که می خواهند گوشت و مرغ را وارد کنند، باید از شرکت پشتیبانی امور دام مجوز بگیرند و از آنجا به سازمان دامپزشکی معرفی شوند، ولی اینکه اساسا شرکت پشیتبانی امور دام چه کاره است، من نمی‌دانم، چون در وظایفی که برای این شرکت تعریف شده، رسالت ذاتی‌اش این است که نهاده‌های دامی را تهیه و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

صدر اظهار داشت: به اعتقاد من شرکت پشتیبانی امور دام در حال حاضر بزرگترین مشکلی است که در زمینه واردات گوشت وجود دارد و این در حالی است که در بحث واردات گوشت و مواد پروتئینی خام دامی این ظرفیت و پتانسیل وجود دارد که قیمت‌ها تا ۳۰ درصد کاهش یابد، ولی انگار نیرویی وجود دارد که نمی‌خواهد این موضوع اجرایی شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران ادامه داد:‌ البته بخش خصوصی نگران از گفتن این قبیل موضوعات است، ولی من با جرات تاکید می‌کنم که شرکت پشتیبانی امور دام گروهی ایجاد کرده که خود این گروه شرکت‌های واردکننده مواد پروتئینی بوده و در واقع شرکت‌های اقماری وابسته به جهاد کشاورزی هستند که عمده واردات را در این زمینه در دست دارند و با حکمی که برای آن‌ها از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، به عنوان امنای مورد قبول شرکت پشتیبانی امور دام هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این که این گروه خودشان تاجر هستند، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که اگر واردکنندگان به آن‌ها مراجعه کنند به عنوان رقیب با آن‌ها برخورد نکنند؟ چون اساسا در تجارت این موضوع بلامنطق است و اگر قرار است گروهی دراین زمینه فعالیت کنند، باید در فضای مدنی و دموکراسی انتخاب شوند، نه به صورت انحصاری و سلیقه‌ای.

او تاکید کرد: ما اتحادیه قانونی و ثبت شده‌ای داریم که آن را یک ونیم سال گذشته در اتاق بازرگانی ثبت کردیم و این درحالی است که ما را به رسمیت نشناخته و اجازه ورود و اثرگذاری را به ما نمی‌دهند و حتی ما چند نفر از اعضا را معرفی کردیم که واردات گوشت و مرغ را برعهده گیرند، ولی آن‌ها گفتند که این اتحادیه را قبول ندارند و گروهی که در وزارت بازرگانی شکل گرفته باید این مجوز را صادر کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران، تنها تشکل قانونی ثبت شده در عرصه واردات گوشت و مواد پروتئینی خام دامی است که در اتاق بازرگانی ایران نیز به ثبت رسیده است، گفت: در واقع ما یکی از تشکل‌های زیر مجموعه اتاق بازرگانی ایران هستیم، اما متاسفانه زمانی که اتحادیه ما تاسیس شد، مصادف با تشکیل مجمع عالی واردات بود که این مجمع براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در آن مقطع ایجاد شد و گروهی به نام گروه مواد پروتئینی تشکیل داد که استارت این گروه را ما در مجمع زدیم، ولی درحال حاضر به استناد آن مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌گویند که چنین گروهی وجود دارد و این درحالی است که آن مصوبه برای زمانی بود که هنوز اتحادیه ما شکل نگرفته بود.

صدر تاکید کرد: اگر قرار است تجارت خوبی در زمینه گوشت صورت گیرد، راهکار آن این است که اتحادیه ایرانی و اتحادیه هم ارزش در آن کشور تولیدکننده با هم توافق نامه‌ای نوشته و درقالب قرارداد تجاری فعالیت کنند که این کار ارتقای سطح کیفی محصولات را موجب شده و تثبیت قیمت به وجود خواهد آورد و قابل کنترل نیز خواهد بود.

اما صدرالله دولت – مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام – در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی شرکت‌های اقماری وزارت بازرگانی به واردات گوشت مشغول‌اند. آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: در حال حاضر ۱۰۷ شرکت واردکننده گوشت در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها هم شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ضمن این که در سال گذشته این شرکت هیچ واردات گوشتی نداشته است.

وی درباره اینکه هم اکنون گوشت توسط بخش خصوصی وارد می‌شود یا دولتی؟ اظهار داشت: ۱۰۰ درصد واردات گوشت در اختیار بخش خصوصی است. دولت هیچ گوشتی در سال گذشته وارد نکرده و امسال هم اگر وارد کند، فقط مقدار کمی برای ذخیره‌سازی طرح هدفمندی‌ یارانه‌هاست.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.