عمر سلیمان؛ زندگی اسرار آمیز و مرگ خاموش در آمریکا

جمعه ۳۰ تیر – ۱۰:۵۹:۳۶ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

” عمر محمود سلیمان ” نام کامل سرلشکر عمر سلیمان رئیس سابق دستگاه اطلاعات سراسری و اولین معاون حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر از زمان به قدرت رسیدن وی در سال ۱۹۸۱ است که در سن ۷۶ سالگی در یکی از بیمارستانهای ایالات متحده آمریکا که در آن تحت درمان بود جان سپرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از العالم ، مرگ سلیمان در شرایطی روز پنجشنبه اعلام شد که پیش از این خبری درباره بیمار بودن وی منتشر نشده بود و به این دلیل ناظران آن را مشکوک می دانند. سلیمان به دلیل سنگدلی و قساوت قلب به “مرد آهنین” معروف بود، در زمان تصدی ریاست دستگاه اطلاعات اسناد و مدارک مربوط به اقدامات حسنی مبارک علیه انقلابیون را از بین برد تا مبادا منجر به محکومیت وی در دادگاه شود او سالیان متمادی در پشت پرده به تقویت رژیم دیکتاتوری و پلیسی حسنی مبارک پرداخت و در تحکیم روابط مصر و رژیم صهیونیستی همواره نقش مهم وکلیدی بر عهده داشت
جملات عمر سلیمان در آخرین روز قدرت حسنی مبارک برای مصری ها همچنان به یاد مانده است: هموطنان ، محمد حسنی مبارک رئیس جمهوری تصمیم گرفت از سمت ریاست جمهوری کناره گیری کند و شورای عالی نیروهای مسلح را مکلف به اداره امور کشور کرد”. این بیانیه کوتاه که در ساعت ۶ بعد از ظهر ۱۱ فوریه خوانده شد مهمترین جمله ای بود که شبکه های تلویزیونی در واپسین روزهای حکومت حسنی مبارک آن را به نقل از سلیمان پخش کردند.
سلیمان متولید ۲ ژوئیه ۱۹۳۶ ، در دانشکده نظامی قاهره آموزش دید ، در سال ۱۹۵۴ به نیروهای مسلح پیوست و در آکادمی فرونزی اتحاد جماهیر شوروی آموزش نظامی تکمیلی را گذراند.
در دهه هشتاد میلادی به دانشگاه عین شمس پیوست و لیسانس علوم سیاسی گرفت. وی همچنین از دانشگاه قاهره فوق لیسانس علوم سیاسی گرفت و فوق لیسانس علوم نظامی نیز داشت.
سلیمان نردبان ترقی را در نیروهای مسلح طی کرد و به ریاست بخش برنامه ریزی کل ستاد عملیات نیروهای مسلح منصوب شد. وی سپس سمت ریاست اطلاعات نظامی را به عهده گرفت. در ۲۲ ژانویه ۱۹۹۳ به ریاست دستگاه اطلاعات سراسری مصر سپس در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ به سمت معاون رئیس جمهوری منصوب شد.
او هنگام ریاست دستگاه اطلاعات سراسری مصر از سوی حسنی مبارک رئیس جمهوری سابق مسئول پرونده فلسطین شد و عاملی اساسی در میانجیگری برای آزادی گلعاد شالیت نظامی اسرائیلی که در اسارت جنبش حماس بود و آتش بس بین این جنبش و اسرائیل و مذاکرات بین فلسطینیها و اسرائیلیها شناخته شده است.
وی ماموریتهای دیپلماتیک در برخی کشورها از جمله سودان انجام می داد و متهم به دست داشتن در شکنجه زندانیان مظنون به عضویت در القاعده بود که ایالات متحده آنها را از افغانستان به مصر فرستاد.
اطلاعاتی درباره قصد مبارک برای انتصاب سلیمان به سمت معاون رئیس جمهوری بارها در راهروهای کاخ ریاست جمهوری شنیده شد.
این سمت از زمان به قدرت رسیدن مبارک در سال ۱۹۸۱ خالی بود. روزنامه ها و دیپلماتهای خارجی بسیار عنوان می کردند که وی جانشین مبارک برای حکومت بر مصر خواهد بود. یک گروه مردمی در سپتامبر ۲۰۱۰ خواستار انتخاب سلیمان به عنوان رئیس جمهوری شد.
مبارک در پی بروز اعتراضات مخالف وی و رژیمش، در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ سلیمان را به سمت معاون انتخاب کرد. مبارک پیشتر وی را مامور گفتگو با نیروهای مخالف درباره اصلاحات قانون اساسی کرده بود. با کناره گیری مبارک در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱ دوران تصدی سمت معاون رئیس جمهوری توسط سلیمان نیز به پایان رسید.
سلیمان نقش مهمی در محاکمه مبارک که محاکمه قرن نامیده شد داشت. تعدادی از دادستان ها خواستار ادای شهادت سلیمان و مسئولان دیگر شدند و سلیمان به این منظور فرا خوانده شد. سلیمان ۱۳ سپتامبر گذشته در جلسه ای محرمانه که فقط قضات، متهمان و وکلا بدون حضور نمایندگان رسانه ها در آن حضور داشتند در دادگاه حاضر شد.
سلیمان در شهادت خود تاکید کرد مبارک دستوری مبنی بر برخورد خشونت آمیز با تظاهر کنندگان صادر نکرده بود. وی گفت: از تماس رئیس جمهوری با وزیر کشور اطلاع ندارم. بر اساس اطلاعات دستگاه اطلاعاتی، نیروهای ضد شورش مسلح به سلاح گرم نیستند و تظاهر کنندگانی که زخمی شده اند به ضرب گلوله نیروهای دیگری زخمی شده اند.
وی در دادگاه توضیح داد: ناامنی بر کشور حاکم و از مبارک خواسته شد کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد. این کمیته به نتیجه ای قطعی درباره قاتلان انقلابیون دست نیافت. نیروی پلیس معمولا به تفنگ ساچمه ای مجهز است؛ اما استفاده از اسلحه گرم شگفت آور است.
سلیمان در ۶ آوریل گذشته نامزدی خود برای ریاست جمهوری را دو روز پیش از پایان مهلت ثبت نام اعلام کرد؛  اما ستاد عالی انتخابات صلاحیت او را رد کرد.
شبکه آمریکایی فاکس نیوز در فوریه ۲۰۱۱ پس از انتصاب سلیمان به سمت معاون رئیس جمهوری اعلام کرد وی هدف ترور نافرجام قرار گرفته و دو تن از محافظان و راننده وی در این حمله کشته شده اند. یک منبع امنیتی این ترور را تکذیب کرد اما احمد ابو الغیط وزیر خارجه اسبق مصر بعدها این مسئله را تایید کرد.
سلیمان نشانها و مدالهای زیادی از جمله نشان درجه دو جمهوری، نشان درجه دو وظیفه، مدال خدمت بلندمدت و الگوی نیکو، نشان درجه یک وظیفه و نشانهای خدمت عالی دریافت کرده بود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۰۱۰۵۹۳۶۹۸۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.