عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس جوابگوی مطالبات قانونی سینماگران نبود

‘حبیب اله کاسه ساز’ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس به رغم تلاش های چهارساله عملکرد موثری در عرصه سینمای ایران نداشت و حاصلی عاید سینما و فرهنگ نشد.

وی یادآور شد: هرکسی در کمیسیون فرهنگی مجلس باشد به اجبار مسایل مالی فرهنگی را بررسی خواهد کرد و کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم نیز از این قاعده جدا نبود.

تهیه کننده فیلم مزرعه پدری تاکید کرد: در شرایط کنونی حوزه فرهنگ و بخصوص سینما به شدت با ضعف قانونی روبه رو است و رصد این مسایل جزء مسوولیت های فرهنگی مجلس بوده و هست.

کاسه ساز ادامه داد: مجلس هشتم آنچنان که باید در جریان مسایل فرهنگی، هنری و سینمایی کشور نبود و به رغم حضور افرادی با گرایش های فرهنگی در کمیسیون تخصصی آن اما در حوزه فرهنگ و سینما ورود نکردند و نسبت به خلا قوانین در این عرصه کاری صورت نگرفت.

کارگردان فیلم کارناوال مرگ تاکید کرد: در دوره گذشته نیز به کمیسیون فرهنگی به دلیل عدم ورود به مسایل فرهنگی، هنری و سینمایی انتقاد وارد بود و متاسفانه مسایل سینمایی از نزدیک از سوی اعضای کمیسیون فرهنگی پیگیری و به نوعی درک نمی شد.

تهیه کننده فیلم اخراجی ها یک ادامه داد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس باید تمام فیلم های سینمایی تولید شده در کشور را ببینند و همه فعالیت های فرهنگی و هنری را رصد کرده و برای رفع مسایل قانونی این عرصه پیشنهاد دهند.

کاسه ساز گفت: به عنوان نمونه فقدان قانون کپی رایت اکنون سینما و شبکه نمایش خانگی را فلج کرده و فارغ از کمیسیون فرهنگی مجلس چه گروهی مسوول پیگیری این قانون است؟

وی یادآور شد: چند سال است که فریاد برآورده ایم که اموال و سرمایه های ما و فیلم های ما در شبکه های ماهواره ای به تاراج می رود و متاسفانه کمیسیون فرهنگی مجلس در این عرصه اقدامی انجام نداده است.

عضو جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما ادامه داد: شاید ما در جریان اقدامات کمیسیون فرهنگی نیستیم که این امر یک اشکال است و خیلی از سینماگران در جریان اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیستند.

کاسه ساز توضیح داد: فعالیت های کمیسیون فرهنگی باید دقیق به استحضار اهالی سینما و هنرمندان و فرهنگیان برسد، نبود اطلاع رسانی در این زمینه موجب شده ما احساس کنیم هیچ تحولی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس در حوزه قانونگذاری بخصوص در زمینه سینما اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی، رصد عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس نشان می دهد در این زمینه اتفاقی در این دوره چهار ساله نیفتاده و در دوره یادشده اعضای جامعه صنفی تهیه کنندگان تنها یکبار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دیدار کردند.

کارگردان فیلم کارناوال مرگ تاکید کرد: کمیسیون تخصصی و فعال مجلس در عرصه فرهنگ هر ۳ ماه یا حداقل شش ماه یک جلسه با اهالی سینما داشته باشد و کمیسیون فرهنگی باید پیگیر این دیدارها باشد.

کاسه ساز اظهار امیدواری کرد در کمیسیون فرهنگی مجلس نهم این رفت و آمد و نشست های مشترک بین اهالی سینما و اعضای این کمیسیون افزایش یابد و اهالی سینما به مطالبات قانونی و به حق خود برسند.

مجلس نهم شورای اسلامی خرداد ماه آغاز بکا رمی کند.

فراهنگ**۱۹۸۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۰۹۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.