عملیات برون‌ مرزی‌ “فتح ۱ سپاه پاسداران” کمر دشمنان انقلاب را شکست

موفقیت‌های به دست آمده در عملیات برون‌ مرزی‌ “فتح ۱” سپاه پاسداران کمر دشمنان انقلاب را شکست و باعث شکسته شدن روحیه نظامی فرماندهان دشمن و تلاش بیشتر عراق برای پذیرش آتش بس از سوی ایران شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، در بهار سال ۱۳۶۵ شورای عالی دفاع کشورمان، اجازه همکاری سپاه پاسداران با کردهای معارض عراقی را تصویب کرد.

به‌ دنبال‌ این اتفاق‌، قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با عنوان قرارگاه‌ رمضان‌ با محوریت تقویت‌ و مجموعه عملیات‌های‌ “فتح” برای‌ نفوذ و ضربه‌ در عمق‌ جبهه‌ و خاک‌ دشمن‌ طراحی‌ شد.

پیش از این سپاه با ایجاد پایگاه‌هایی در شمال عراق، با گروه‌های ضد بعثی کردستان عراق همکاری کرده بود اما عملیات فتح ۱ بزرگترین بستر همکاری قرارگاه رمضان و اتحادیه میهنی کردستان عراق  تا آن روز بود.

۱۹ مهرماه ۱۳۶۵ عملیات برون‌ مرزی‌ فتح ۱ با رمز “یا زینب(س)” ۲ گردان نیروی ویژه و یک گردان ادوات سپاه پاسداران با همکاری ۲ گردان از نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق از جبهه کرکوت عراق آغاز شد.

شهر کرکوک‌ در عمق‌۱۵۰ کیلومتری‌ خاک‌ عراق و در محور شمالی‌ جبهه‌ دشمن‌ واقع‌ شده و دسترسی‌ به‌ نقاط‌ حساس‌ آن‌ ‌ بسیار سخت‌ و مستلزم‌ تدابیری‌ علمی‌ و نظامی‌ بود، اما رزمندگان اسلام با طراحی نبردی نامنظم و بستن جاده‌های منتهی به کرکوت از‌ شمال‌ و جنوب‌ به شهر‌ نفوذ کردند.

طی‌ دو روز نبرد رعدآسا رزمندگان اسلام توانستند با انهدام تأسیسات‌ پالایشگاه‌ کرکوک، واحد بهره‌برداری‌ نفت‌ شماره‌ یک، نیروگاه‌ حرارتی‌ برق‌ کرکوک، سه‌ پایگاه‌ موشکی‌ زمین‌ به‌ هوا، تأسیسات‌ تفکیک‌ نفت‌ و گاز “حمبور” در جنوب‌ کرکوک، “جبل‌ بور” و “شوار”  و از بین بردن‌ مراکز استراق‌ سمع‌ و جاسوسی‌ الکترونیکی‌ و پارازیت‌ دشمن‌ در منطقه‌ “سقزلی” به موفقیت چشمگیری دست یابند.

رزمندگان اسلام با باریدن آتش‌ بر قرارگاه‌های‌ سپاه‌ یکم‌ و لشکر هشتم‌ دشمن‌، خسارات‌ فراوانی‌ به مراکز نظامی‌ عراق زدند که در پی آن پادگان‌ “دارامان” ارتش‌ بعث کاملاً ویران‌ شد.

از برجسته‌ترین‌ دستاورد‌های این‌ عملیات‌، انهدام‌ مقر سازمان‌ امنیت‌ عراق‌ و عناصر گروهک تروریستی منافقین‌ بود و از دستاوردهای دیگر آن نیز می‌توان به انهدام‌ تأسیسات‌ نفتی‌ “باباگرگر” در شمال‌ غربی‌ شهر کرکوک، انهدام دو پایگاه‌ دشمن‌ بر بلندی‌های‌ “دوملان”، انهدام ایستگاه‌ راه‌آهن‌ “کوره” در جنوب‌ غربی‌ کرکوک، انهدام مرکز ذخیره‌ و پمپاژ نفت‌ “کیوان”، انهدام یک‌ فروند بالگرد دشمن‌، کشته شدن ۶۰۰ تن‌ از نیروهای‌ رزمی‌ و حفاظتی‌ عراق و زخمی‌ شدن و به‌ اسارت‌ درآمدن ده‌ها تن‌ از نیروهای بعثی به دست رزمندگان اسلام اشاره کرد.

موفقیت‌های به دست آمده در عملیات برون‌ مرزی‌ “فتح ۱” سپاه پاسداران، کمر دشمنان انقلاب را شکست و  باعث شکسته شدن روحیه نظامی فرماندهان دشمن و تلاش بیشتر عراق برای پذیرش آتش بس از سوی ایران شد.

گردآورنده: مرضیه ارجمندی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. sara:

    alaki mige

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.