عملیات پیچیده برای بازگشت مرزبانان

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
نوروز سال ۸۹، تقریبا ۴ هفته پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، در یک عملیات پیچیده، وزیر اطلاعات وقت ایران در صفحه تلویزیون ظاهر شد و از یک «عملیات ضروری و پیچیده اطلاعاتی» دیگر خبر داد.

عملیاتی که در خاک پاکستان و برای آزادی حشمت‌الله عطارزاده دیپلمات ربوده شده ایرانی انجام شده بود. دولت پاکستان برای آزادی عطارزاده هیچ اقدامی صورت نداده بود، حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در آن زمان پذیرش درخواست‌ها یا پرداخت هرنوع باج به ربایندگان دیپلمات ایرانی را رد کرده و گفته بود ایران هیچ امتیازی به گروه مسلح رباینده آقای عطارزاده نداده است. محل استقرار حشمت‌الله عطارزاده در ۱۷‌ماه اسارتش، ۱۶بار تغییر کرده بود تا دست هیچ گروهی به آنها نرسد. عطارزاده می‌گوید: «وقتی برای آزادی من آمدند نمی‌دانستم که اینها از طرف ایران می باشند و فقط همراه آنها شدم، من تصور می‌کردم این بار هم از یک زندان به زندان دیگر منتقل می‌شوم اما حقیقت چیز دیگری بود، این سفر، سفر آزادی بود».

گروهک تروریستی جیش‌العدل در پیامی که روی صفحه توئیتر خود منتشر کرده، گفته است می‌خواهد یکی از ۵ سرباز ربوده‌شده ایرانی را اعدام کند. در پیام انتشار یافته در این صفحه، ادعا شده است که به‌دلیل اعدام یکی از اعضای این گروهک توسط جمهوری اسلامی ایران، قصد دارند یکی از مرزبانان ایرانی را اعدام کنند. گروهک تروریستی جیش‌العدل این پیام را ۳هفته پس از ربودن ۵ مرزبان ایرانی در منطقه جکیگور سیستان و بلوچستان منتشر کرده است. آنها این مرزبانان را هفدهم بهمن ربودند. این گروهک تروریستی، باقیمانده گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی است و با تغییر نام از جندالله به جیش‌العدل،به سرکردگی صلاح‌الدین فاروقی عملیات‌هایی را اخیرا در نقطه صفر مرزی انجام داده‌اند. پیش از دستگیری این ۵ مرزبان آنها در یک عملیات تروریستی ۱۴نفر از مرزبان کشورمان را به شهادت رساندند.

این گروهک ۲روز بعد از ربوده شدن سربازان ایرانی، از طریق حساب کاربری خود در توئیتر، تصاویری از سربازان ایرانی را منتشر کرده و مسئولیت ربودن آنها را به‌عهده گرفت‌. در همه تصاویر منتشره این گروهک از ۵مرزبان ایرانی، سربازی که در سمت چپ تصویر دست بسته نشسته است، چشم به دوربین دوخته و مطالبه کمک می‌کند، از دریچه همین نگاه هم بود که یک همبستگی ملی در شبکه‌های اجتماعی برای آزادی این ۵مرزبان شکل گرفت.‌کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ (برچسب free iranaian soldiers سربازنمان را آزاد کنید) شکلی از همبستگی ملی را که پیش‌تر در ماجراهایی مثل مقابله با جعل نام خلیج‌فارس یا جنبش جین پوشان در اعتراض به ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ظهور و بروز یافته بود نشان دادند؛ به‌طوری‌که شبکه الجزیره انگلیسی با انتشار یافتن گزارشی در این‌باره در وب‌سایت خود نوشت ایرانی‌ها از اقدام گروه جیش‌العدل به خشم آمده‌اند.

«مشت کرده‌ام پنجه را، دستم ولی وا مانده است؛ ۵ انگشتم میان دشمنان جا مانده است»، «وطنت، ما، همه، هیچ! مادرت منتظرت است» نمونه‌هایی از زیباترین این پیام‌های توئیتری بود. همزمان اقدامات انتظامی، دیپلماتیک و امنیتی برای آزادی این ۵مرزبان کلید خورد. رایزنی با پاکستان برای اقدام عملی از سوی وزارت خارجه انجام شد.‌ ۱۰ روز بعد از دستگیری این مرزبانان نخستین فیلمی که از آنان انتشار یافت، بیم و امیدهای تازهی دامن زد.

امید از آن جهت که اینها سالم می باشند و بیم از آن جهت که مبادا این آخرین تصاویر سربازانمان باشد. «بسم‌الله الرحمن الرحیم، گروهبان یکم جمشید دانایی فر فرزند محمد، من و دوستانمان که در دست سازمان جیش‌العدل اسیر هستیم در سلامت کامل به‌سر می‌بریم». این جملاتی بود که یکی از سربازان به زبان می‌آورد. چند روز بعد سخن از مبادله این سربازان شد که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت که «جیش‌العدل یک گروه سازماندهی شده با هویتی نیست که بتواند طرف مذاکره ما باشد و ما آنها را به رسمیت بشناسیم. ما آنها را یک گروه تروریستی و از دسته اشرار می‌دانیم. این گروه هیچ پایگاه اجتماعی‌ای در منطقه ندارد و همه گروه‌های کشور این اقدام را محکوم کرده‌اند. آنها یک عده مزدور و جیره و مواجب بگیر می باشند که از طریق حمایت از کاروان‌های قاچاق مواد‌مخدر ارتزاق می‌کنند».

تلاش‌ها برای آزادی این سربازان ربوده شده ادامه دارد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز پنجشنبه گفته است: با تلاش سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دیپلماسی برای آزادی مرزبانان ربوده شده در تلاش هستیم. وی گفته دولت پاکستان نیز قول داده همکاری لازم را برای آزادی مرزبانان انجام خواهد داد و خاک کشور همسایه کمتر زمینه فعالیت گروهک‌های تروریستی باشد.

حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور هم دربارهٔ تهدید اخیر جیش‌العدل به اعدام یکی از ۵سرباز گروگان گرفته شده ایرانی گفته است اقداماتی برای آزادی این سربازان در حال انجام است که نمی‌توان به ذکر جزئیات آن پرداخت. به محض به نتیجه رسیدن این اقدامات و فعالیت‌هایی که در این رابطه در حال انجام است، نتیجه را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
امیری با امیدواری سخن می‌گوید. بعید نیست عملیات سال۸۹ که برای آزادی عطار‌زاده انجام شد، در خاک پاکستان این بار برای آزادی ۵مرزبان ربوده شده ایرانی انجام شود. آنها نوروز به خانه برمی‌گردند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.