عمل پیوند صورت؛ این بار در لهستان

سلامت > درمان– ممتازنیوز:
مرد ۳۳ ساله لهستانی سه هفته‌ پس از حادثه در محل کارش، تحت عمل پیوند صورت قرار گرفت و به گفته پزشکان برای اولین بار است که چنین عملی در کوتاه‌ترین فاصله زمانی پس از آسیب‌دیدگی فرد انجام می‌شود.

پیوند صورت یکی از نادرترین و پیچیده‌ترین اعمال جراحی است که در گذشته نیاز به آمادگی‌های گسترده‌ای داشت که به طور معمول ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشید.

به گزارش آسوشیتدپرس اما مقامات پزشکی لهستانی می‌گویند وضعیت این بیمار آنقدر به سرعت در حال بد شدن بود که پیوند صورت تنها گزینه در دسترس بود، گرچه او هنوز با خطر بالای عفونت مواجه است.

صورت این بیمار که در یک کارگاه سنگتراشی کار می‌کرد در ماه آوریل هنگام کار با یک ماشین سنگبری به شدت آسیب دید و فک بالایی‌اش له شد. این مرد که فقط با نام گرژگورژ معرفی شده است، در بیمارستانی در شهر وارکلاوی لهستان بخش مراقبت ویژه بستری بود و به گفته پزشکان یک بار تلاش برای پیوند زدن مجدد صورت خودش شکست خورده بود.

بنابراین این بیمار را به مرکز سرطان و انستیتوی سرطان‌شناسی در شهر گلیویس منتقل کردند که تنها مکانی در لهستان است که دارای مجوز انجام دادن پیوندهای صورت است و تجربه بازسازی صورت در بیمارانی را دارد که به علت سرطان صورت‌شان از شکل افتاده است. پزشکان در این مرکز می‌گویند عمل پیوند ۲۷ ساعته صورت و استخوان در ۱۵ مه به محض یافته شدن یک اهداکننده دارای تطابق انجام شد.

در این جراحی صورت، فک‌ها، کام دهان و کف حفره‌های چشم این مرد بازسازی شد. تصویر منتشر شده نشان می‌دهد که بخیه‌های جراحی از بالای چشم راست ، زیر چشم چپ و اطراف صورت تا گردن ادامه پیدا می کند. اهدا کننده صورت نیز یک مرد جوان بوده است.

آدام ماسیژفسکی، رئیس گروه جراحان و سایر متخصصان گفت برای اولین بار در جهان است که پیوند صورت نجات‌بخش زندگی در چنین فاصله کوتاهی پس از آسیب‌دیدگی انجام می‌شود.

به گفته او سایر پرشکان این جراحی تنها گزینه موجود برای زنده ماندن این بیمار بود- پیش از این عمل بیمار در خطر عفونت قرار داشت زیرا آسیب شدیدی به ناحیه دهانی و استخوان جمجمه‌اش وارد آمده بود. این مرد همچنین نمی‌توانست به خودی خود تنفس کند یا غذا بخورد.

ماسیژفسکی گفت: “به نظر ما این این جراحی امکان بازگشت به زندگی طبیعی را برای این بیمار فراهم خواهد کرد. او خواهد توانست نفس بکشد، غذا بخورد و ببیند.

با این حال میکال گراژک یکی از جراحان گفت این بیمار هنوز در معرض خطر عفونت است زیرا گروه وقت کافی نداشتد تا هر عفونت بالقوه در بافت‌های دهنده را معالجه کنند. در حال حاضر این بیمار در شرایط ایزولاسیون استریل قرار دارد تا از عفونت محافظت شود، اما او از هم اکنون فرآیند توانبخشی را آغاز کرده است.

او برای بقیه زندگیش باید داروهای مهارکننده ایمنی مصرف کند تا از رد شدن صورت اهدایی جلوگیری شود.

face transplant2

تصویری که روز سه‌شنبه ۲۱ مه، شش روز پس از جراحی، منتشر شد، او را نشان می‌دهد که روی تخت بیمارستان انگشتش را به نشانه پیروزی بالا گرفته است.

بیش از دو جین پیوند صورت تا به حال در سراسر جهان انجام شده است. اولین پیوند صورت در سال ۲۰۰۵ در فرانسه بر روی زنی انجام شد که صورتش بوسیله سگش مجروح شده بود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.