عناصر مسلح سوریه با حمایت «ترکیه» از «سلاح شیمیایی» استفاده کردند

۱۹اردیبهشت،

پژوهشگر امور نظامی و استراتژیک سوریه تاکید کرد دلایلی وجود دارد که ثابت می‌کند، عناصر مسلح در سوریه با حمایت ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سرتیپ «یحیى سلیمان»، پژوهشگر امور نظامی و استراتژیک سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که کشورهای حامی گروه‌های تروریستی مسلح و در راس آنها ترکیه و قطر و عربستان سعودی نه تنها اقدام به حمایت مالی و نظامی از این گروه‌ها و عناصر کردند، بلکه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد، این گروه‌های تروریستی مسلح از سلاح‌های شیمیایی در بعضی از مناطق و میدان‌های نبرد استفاده کرده‌اند.

سرتیپ یحیى سلیمان با اشاره به اینکه این گروه‌ها با حمایت ترکیه از این سلاح‌ها استفاده کرده‌اند، گفت: بعضی از کشورهای عربی و غیر عربی در منطقه دست به چنین اقدامی زده‌اند تا به سود دشمن صهیونیستی سببات فروپاشی و تجزیه سوریه را فراهم کنند.

وی افزود: به همین منظور این کشورها اقدام به حمایت گروه‌های تروریستی مسلح می‌کنند، اما رهبران سوریه از این هدف اطلاع دارند که نه تنها سوریه بلکه شماری از کشورهای عربی را تحت عنوان بهار عربی هدف قرار داده است.

سرتیپ یحیى سلیمان در ادامه گفت: همان طور که گفتم کشورهای حامی گروه‌های مسلح نه تنها به حمایت مالی و نظامی از این گروه‌های پرداخته‌اند، بلکه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد، این گروه‌ها از سلاح‌های شیمیایی در بعضی مناطق با حمایت ترکیه استفاده کرده‌اند و افزون بر آن باید به این نکته نیز اشاره کرد که مدارک و مستنداتی در دست شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل وجود دارد که ثابت می‌کند، این گروه‌های مسلح بودند که از گاز سارین استفاده کردند.

وی در ادامه افزود: بی‌تردید این سلاح شیمیایی یا در اختیار گروه‌های مسلح قرار داده شده یا عناصری از گروه‌های تروریستی اقدام به ساخت و تولید و یا آماده سازی این گاز با حمایت و کمک این کشورها کرده‌اند، به همین سبب طرف‌هایی که اقدام به در اختیار قرار دادن این گاز به گروه‌های تروریستی مسلح کرده‌اند، طرف‌های مشخص و معلومی همچون کشورهای ترکیه و قطر و عربستان سعودی می باشند.

پژوهشگر امور نظامی و استراتژیک سوریه تاکید کرد که گروه‌های تروریستی از این سلاح‌ها در منطقه «خان العسل» حلب استفاده کردند و سبب این مدعا درخواست نظام سوریه برای تشکیل کمیته حقیقت یاب و انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص این اتفاق بوده است.

وی در ادامه افزود: این کشورها تلاش دارند، با دروغ سلاح شیمیایی و متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از آن سوریه را هدف قرار دهند، به همین سبب ما نیز به آنها می‌گوییم که این کشورهای حامی تروریسم به دو سبب از این دروغ‌ها سخن ‌گویند، چون این نظام سوریه بود که در ابتدا خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی دربارهٔ استفاده از طرف استفاده کننده از سلاح شیمیایی شده بود و دوم آنکه تاکنون تحقیق در این خصوص پایان نیافته که بخواهند دربارهٔ آن اظهار نظر کنند

این پژوهشگر امور نظامی و استراتژیک سوریه در ادامه گفت: به همین سبب من می‌گویم که این گروه‌های مسلح بودند که سلاح‌های شیمیایی را با حمایت کشور ترکیه مورد استفاده قرار دادند و ترکیه نیز با حمایت‌های مالی عربستان سعودی اقدام به قرار دادن این سلاح‌ها در اختیار گروه‌های مسلح تروریستی کرده است.

سرتیپ یحیى سلیمان همچنین گفت که سبب دیگری نیز وجود دارد که بر دست داشتن گروه‌های مسلح در استفاده از سلاح‌ شیمیایی تاکید می‌کند و آن تاکید شورای حقوق بشر سازمان ملل بر این نکته است.

وی در پایان گفت که این کشورهای منطقه‌ای هم اکنون به مزدورانی برای کشورها و طرف‌های خارجی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند تا اسرائیل آسوده و در امان باقی بماند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.