عنصر مناجات در اشعار آیینی کم شده است

یکشنبه ۱۱ تیر – ۰۴:۳۰:۰۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

جواد محمد زمانی، شاعر:

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- حجت الاسلام جواد محمد زمانی گفت: در گذشته، هر شاعری در ابتدای دیوانش چند بیتی را درباره توحید می سرود و با خدا مناجات می کرد، اما متاسفانه در عصر حاضر مناجات در شعرها کم شده است.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، محمد زمانی در خصوص جایگاه مناجات در شعر آیینی با بیان این مطالب افزود: ما شعر آئینی رانباید منحصر به رثای اهل بیت (ع) کنیم. اینها بخشی از شعر آیینی کشور  هستند و بخش دیگر آن مربوط به توحیدی ها و مناجات نامه ها است که در دیوان شاعران گذشته به وفور دیده می شود.
این شاعر آیینی اظهار داشت: در ادبیات فارسی گذشته هر شاعری در ابتدای دیوانش چند بیتی را درباره توحید می سرود و چند بیتی را با خدا مناجات می کرد اما  متاسفانه در عصر حاضر این عنصر کم  شده است و سخنان رهبر فرزانه کشور در جمع شاعران کشور همین
موضوع است که این سنت حسنه از بین نرود و شعرا از مضامین دعا و مناجات غفلت نکنند و با بهره گیری از  ادعیه هایی چون زیارت جامعه کبیره و دعای ابوحمزه و… بتوانند مضامین تازه ای را خلق و روح بندگی و مناجات رادر جامعه زنده نگه دارند.
محمد زمانی با تاکید بر این که برای ارتقاء جایگاه  اخلاقیات در نوحه ها زیر ساخت هایی لازم است، ادامه داد: برای ارتقاء جایگاه اخلاقیات در نوحه ها باید در ابتدا ، اطلاعات شاعران را درباره مضامین اخلاقی افزایش دهیم، یعنی اطلاعات قرآنی و حدیثی شاعران را گسترش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که شاعر، متخلق باشد و هنرش با اخلاق همراه شود، این دو ویژگی در هنرش تاثیر می گذارد و هنرش می تواند موجب نجات جامعه بشود اما اگر خود فرد متخلق نباشد هم نمی تواند جامعه را از این روست که حضرت آیت الله خامنه ای به شاعران سفارش می کنند که فضا و محیط زندگی خودشان را پر از عرفان و اخلاق نمایند تا هنرشان در یک بستر معطر شکل بگیرد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۱۱۶۳۰۰۳۱۷۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.