عنکبوت عجیب با تارهای برق دار

گردآوری توسط گروه اخبار روز سایت خبری ممتاز نیوز

بیش از هزاران نوع عنکبوت در نقاط مختلف جهان شناخته شده است که اندازه های بسیار گوناگونی دارند. کوچک ترین آن ها از یک دانه ی برنج ریزتر و بزرگ ترین آن ها از کف دست ما بزرگ تر است. تارهای عنکبوت ها بسته به نوع عنکبوت خاصیتهای متفاوتی دارند.

تار عنکبوت مقاومت بالایی دارد و درعین حال بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است از این رو برخی آن را فولاد زنده نامیده‌اند. این فولاد آن قدر محکم است که می‌توان از آن توری ساخت. و با آن یک بوئینگ ۷۴۷ را متوقف کرد و در عین حال، آن قدر سبک و انعطاف پذیر است که می‌توان از آن لباس تهیه کرد. بنابر این، کاربردهای آن در پزشکی و صنعت زیاد است.

حالا با شناسایی گونه‌ای از عنکبوت‌ها که تارهایی با خاصیت الکتریکی تولید می‌کنند از این پس باید ویژگی جدیدی را به استحکام و سبکی تار عنکبوت اضافه کرد: خاصیت برق‌گرفتگی که به زودی بر کارایی این ساختار ارزشمند طبیعی افزوده می شود.

یافته‌های جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد گونه‌ای عنکبوت وجود دارد که تار آن الکتریسیته ساکن در خود دارد، دقیقا مانند موهای گربه که پس از مالش دادن با بادکنک در این وضعیت قرار می‌گیرد.این محققان به تازگی نتایج دستاوردی جالب توجه را در نشریه Biological Letters منتشر کرده‌اند

محققان دریافته‌اند که این گونه از عنکبوت که به آن “عنکبوت وسط باغ” گفته می‌شود همواره دارای تارهایی است که مقادیر بسیار اندکی بار الکتریکی در خود دارد. این جانور از اندام ویژه‌ای در بدنش تارهای منحصربفردش را تولید و به بیرون پرتاب می‌کند و جالب اینکه با استفاده از آن شبکه ای از تارهای در هم تنیده الکتریکی می‌سازد.

باردارساختن تارها طی فرآیند جالب توجهی صورت می‌گیرد. تار پس از تولید درحالی از بدن حشره خارج می‌شد که با سایش با عضوی خاص که ساختاری فیبرمانند دارد دارای بار الکتریکی می‌شود.

کشف عنکبوت جدید


ممتاز نیوز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.