عوارض آنتی بیوتیک ها و قرص های سرماخوردگی

عوارض آنتی بیوتیک ها و قرص های سرما خوردگی برای تمام اعضای خانواده یعنی کودکان و بزرگسالان می توانند بسیار جدی باشند و نتیجه ی عکس داشته باشند و موجب بهبودی بیماری نشوند به همین دلیل در زمان سرما خوردگی نباید بدون مشورت با پزشک به طور خودسرانه از قرص های سرما خوردگی و انتی بیوتیک ها استفاده کنید چرا که در واقع  داروهای مسکن و ضد احتقان بدون نسخه علائم را آرام می‌کنند اما از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کنند و یا دوره آن را کوتاه‌تر نمی‌کنند و بیشتر آن‌ها عوارض دارند. اگر این داروها بیش از چند روز مصرف شوند عملاً علائم را بدتر می‌کنند. 

 آنتی بیوتیکها به باکتری‌ها حمله می‌کنند و در مقابل ویروس‌های سرماخوردگی کاری انجام نمی‌دهند. از پزشک خود نخواهید که برای سرماخوردگی آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند یا آنتی بیوتیکهای موجود در خانه‌تان را هنگام سرماخوردگی مصرف نکنید. با این کار زودتر خوب نمی‌شوید و مصرف نامناسب آنتی بیوتیکها در مشکل جدی و رو به رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک نقش دارد. 

باید بدانید که استفاده از آنتی بیوتیکها در بیماریهای ویروسی :

عفونت را درمان نمی کنند.

 مانع از سرایت بیماری نمیشود.

 نه حال بیمار را بهتر میکند و نه در روند بهبود تاثیر دارند.

 ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد.

باید بدانید که مصرف طولانی انتی بیوتیک ها موجب مقاوت بدن در برابر انتی بیوتیک ها می شود و در نتیجه:

 بیماری طولانی تر و پیچیده تر  میشود.

موجب مراجعه متعدد به پزشک یا حضور طولانی در بیمارستان می شود.

 نیاز به داروهای گرانتر و سمی تر خواهد بود.

 عوارض انتی بیوتیک ها

عوارض خطرناک جانبی آنتی بیوتیکها:

  به طور عمده عوارض مصرف انتی بیوتیک ها شامل ناراحتی های ملایم گوارشی ٬ تهوع ٬ اسهال یا مدفوع نرم است. بعضی آنتی بیوتیکها ممکن است باعث حساسیت به نور آفتاب شوند.

  درصورت داشتن عوارض زیر با پزشک تماس بگیرید:

  استفراغ ، اسهال آبکی شدید، دردهای شکمی شدید، پلاکهای سفید بر روی زبان ، وجود ترشح یا خارش واژن ( ناحیه تناسلی خانمها)

کارشناسان می گویند که  این داروها برای کودکان زیر دو سال خطرناک هستند. سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا، در حال بررسی ایمنی مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه در کودکان بزرگ‌تر است.  

به یاد داشته باشید که استامینوفن اگر در دوزهای بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف شود می‌تواند آسیب جدی به کبد یا کلیه وارد کند.  برچسب روی هر داروی سرماخوردگی را که مصرف می‌کنید به دقت بخوانید تا مطمئن شوید استامینوفن زیادی دریافت نمی‌کنید. 

– .

ممتاز نیوز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.