عوارض تازه بر ساخت مسکن

۲۷فروردین۱۳،

به گزارش نوساز به نقل از دنیای اقتصاد، عوارض تازه مترمربعی ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان است که علاوه بر عوارض تراکم دریافت می‌شود. شورای شهر تهران هم‌اکنون پیگیر قانونی بودن یا احتمالا تخلف از قوانین توسط مدیریت شهری است، اما گفته می‌شود اخذ عوارض متفرقه با طرح تفصیلی تازه تهران در ارتباط است.

عوارض سنگین برساخت مسکن!

 اخیرا از ساخت‌وسازها در تهران متری ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتومان «عوارض‌متفرقه» علاوه بر انواع عوارض‌تراکم دریافت می‌شود

 نامه شورا به شهردار تهران: غلط است که چون میزان عوارض مصوب کم‌ است، سلیقه‌ای عوارض بگیریم.

 در تهران قرار بود از کسانی که جلوی عرضه آپارتمان‌هایشان را به بازار مصرف گرفته‌اند و با عمل «احتکار»، در شیپور «خانه‌های خالی» می‌دمند، مالیات کمرشکن دریافت شود، اما ظاهرا این تصمیم به شکل وارونه اجرایی شده است!

ساخت مسکن در تهران اخیرا مشمول عوارض سنگین شده است، طوری که تامین این مبلغ از سوی سازنده‌ها، به سبب نرخ بالای آن، آنقدر دشوار است که گفته می‌شود ادامه این وضعیت ممکن است ساخت‌وساز را وارد رکود کند.

هفته قبل با گلایه بعضی فعالان ساختمانی در بافت‌فرسوده تهران، مشخص شد شهرداری دریافت عوارض تازهی تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» را از ساخت‌وساز در این محدوده از پایتخت آغاز کرده است. اما هم‌اکنون مشخص شده است علاوه بر بافت‌فرسوده، سایر نقاط تهران نیز مشمول «عوارض‌متفرقه» شده‌اند.

آنطور که در برگه‌های صدور پروانه‌ساختمانی قید شده است، «عوارض‌متفرقه» مبلغی است که شهرداری آن را جدا از سایر عوارض ساخت‌وساز همچون عوارض‌تراکم و زیربنا و … دریافت می‌کند.

به طوری که در جنوب شهر برای ساخت یک واحدمسکونی، مترمربعی حدود ۱۰۰ هزار تومان و در شمال شهر نیز مترمربعی حداقل ۲۰۰ هزار تومان تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» اخذ می‌شود.
سنگینی این عوارض زمانی مشخص می‌شود که یک سازنده، برای احداث یک ساختمان ۱۰ واحدی در سعادت‌آباد، با مبلغ ۵۴۰ میلیون تومانی بابت «عوارض‌متفرقه» روبه‌رو می‌شود.

هنوز مدیران ارشد شهرداری‌تهران دربارهٔ سبب دریافت «عوارض‌متفرقه» و اینکه آیا شورای‌شهر در قالب مصوبه یا تبصره، اجازه اخذ چنین عوارضی را داده یا نه؟، اظهارنظر رسمی نکرده‌اند اما در جلسه دیروز شورای‌شهر تهران از نامه‌نگاری رییس‌ کمیسیون عمران شورا در این ارتباط، خبر داده شد.

در این نامه به رفتار سلیقه‌ای شهرداری در دریافت عوارض ساخت‌وساز اشاره شده و با تاکید بر اینکه شهرداری‌تهران نباید به بهانه اینکه میزان عوارض مصوب، ناچیز است، هر مقدار که خواست و توانست از مردم عوارض بگیرد از شهرداری خواسته شده در این باره توضیح بدهد.

 با ورود «عوارض‌متفرقه» به جدول محاسبات عوارض ساخت‌وساز در تهران در سال تازه در صورتیکه جلوی آن گرفته نشود، به طور قطع، قیمت تمام‌شده مسکن در پایتخت به همین میزان تغییر پیدا می‌کند.

برخی از سازنده‌های معترض به این عوارض تازه، می‌گویند پاسخی که از طرف مسوولان دربارهٔ سبب اخذ «عوارض‌متفرقه» به آنها داده شده، حکایت از ارتباط بین طرح تفصیلی تازه و «عوارض‌متفرقه» دارد!

گفته می‌شود، شهرداری تهران چون که در راستای طرح تفصیلی تازه، تعداد طبقات قابل ساخت –تراکم- در بعضی مناطق را افزایش داده، حالا بابت این تسهیلات – اضافه‌طبقه- عوارض تازهی دارد دریافت می‌کند! این در حالی است که در هیچ کجای طرح تفصیلی تازه تهران، اشاره‌ای به دریافت مالیات یا عوارض تازه از ساخت‌وساز نشده است بلکه برعکس، مدیران ارشد شهرداری‌تهران در طول سال قبل، مدام از مزایای طرح تفصیلی تازه و تسهیلاتی که این طرح در دل خود دارد، گفته‌اند.

نامه به شهردار جوابی نداشت!

در همین راستا بعضی از اعضای شورای شهر تهران نیز با تایید خبر دریافت عوارض بیش از سقف تعیین شده و به شکل سلیقه‌ای به نام عوارض متفرقه خبر از پیگیری و درخواست توضیح دربارهٔ این موارد از سوی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دادند.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با رد استدلال مطرح شده از سوی شهرداران بعضی مناطق بابت دریافت مالیات در ازای تسهیلات طرح تفصیلی اظهار کرد: مگر شهرداری بابت کاهش تراکم ناشی از اجرای طرح تفصیلی در بعضی پلاک‌ها خسارتی به مالکین پرداخت می‌کند که می‌خواهد بابت تسهیلات ارائه شده طبق ضوابط پهنه مالیات دریافت کند.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد چنین ادعایی پایه و اساس درستی نداشته باشد.

شکیب با اشاره به بی پاسخ ماندن تذکر کتبی شورای شهر به شهردار تهران در مورد اخذ عوارض سلیقه‌ای در بعضی مناطق شهر گفت: با وجود آنکه چند هفته‌ای است که از ارسال نامه درخواست پیگیری به شخص دکتر قالیباف برای دریافت عوارض سلیقه‌ای پس از اجرای طرح تفصیلی تازه می‌گذرد، اما تاکنون هیچ گونه پاسخی به دست ما نرسیده است.

محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با تاکید برارسال نامه درخواست توضیح شورای شهر در مورد اخذ عوارض متفرقه در بعضی پهنه‌های طرح تفصیلی به معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار کرد: به نظر می‌رسد میزان اخذ این نوع از عوارض خارج از ضوابط و قوانین ساخت وساز در طرح تفصیلی تازه تهران است و به همین سبب انتظار داریم معاون شهردار تهران در این زمینه پاسخگو باشد.

او افزود: البته براساس مدارک موجود و بعضی مراجعات مردمی میزان عوارض تعیین شده در قالب عوارض متفرقه در پهنه‌های مختلف متفاوت است.

معاون شهردار تهران: اطلاعی ندارم!

معاون مالی و اداری شهر تهران نیز در پاسخ به سوال در مورد چرایی اخذ عوارض متفرقه در چند ماه اخیر از سوی شهرداری تهران گفت: اطلاعی در این مورد ندارم!


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.