عوارض دیابت بارداری

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 عوارض دیابت بارداری

استرس عصبی، عفونت، فشار خون بالا، افزایش خطر مسمومیت حاملگی و زایمان قبل از موعد، همچنین افزایش عمل سزارین و صدمات زایمانی از عوارض دیابت حاملگی است.

به نقل از وب دا،‌ صدیقه علیشاهی کارشناس مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: دیابت بارداری به حالتی گفته می‌شود که در آن بدن نسبت به گلوکز (قند خون) تحمل خود را از دست داده و این حالت همیشه اولین بار در زمان بارداری خود را نشان می‌دهد

به طوری‌که در این حالت مادر ممکن است نسبت به شرایط عادی بیشتر تشنه، گرسنه و خسته شود که اینها همگی علائم شایعی در دوران حاملگی بوده و طبیعی تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه دیابت حاملگی اغلب بدون علامت است افزود: به همین دلیل تقریبا در تمام زنان باردار بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ آزمایش تحمل گلوکز انجام می‌شود.

علیشاهی ادامه داد: برای این نوع آزمایش در آزمایشگاه یک لیوان شربت گلوکز مصرف می‌شود و بعد از یک ساعت قند فرد تست می شود.این آزمایش را در هر ساعت از روز می‌توان انجام داد و چنانچه نتیجه آن از حد نرمال و طبیعی بیشتر باشد، باید آزمایشهای بعدی انجام شود.

کارشناس مامایی معاونت بهداشتی دانگشاه علوم پزشکی یزد در ادامه تاکید کرد: اگر خانم باردار حداقل یکی از عوامل خطر را داشته باشند باید آزمایش تحمل گلوکز در همان ماه‌های اول بارداری انجام شود.

وی عوامل خطرآفرین را سن بالای ۳۰ سال، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه ماکروزومی قلبی (تولد نوزاد بزرگ)، چاقی (اندکس توده بدن بالای ۳۰)، وجود گلوکز در ادرار،‌ تولد نوزاد ناهنجار یا مرده، فشار خون بالا، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی در حاملگی‌های قبلی و همچنین سقط خود بخودی بدون علت دو نوبت یا بیشتر بیان کرد.

علیشاهی در ادامه علائم بالینی دیابت حاملگی را پر نوشی،‌ پرخوری، پر ادراری، افزایش فشار خون، چاقی، خارش بدن و حملات افزایش قند خون نام برد.

وی افزود: در اکثر موارد دیابت بارداری دارای علائم واضحی نمی‌باشد اما در صورت وجود علائم مهمترین آنها شامل پر خوری، پر ادراری و پر نوشی است.

وی تصریح کرد: عوارضی که دیابت حاملگی می‌تواند برای مادر ایجاد کند عوارضی همچون استرس عصبی، عفونت، فشار خون بالا ( بیشتر در انتهای بارداری)، افزایش خطر مسمومیت حاملگی و زایمان قبل از موعد، همچنین افزایش عمل سزارین و صدمات زایمانی می‌باشد.

وی همچنین عوارض دیابت حاملگی بر روی جنین را سقط در صورت عدم کنترل قند خون، اختلالات متابولیکی، ناهنجاری‌های مادر زادی، بزرگی نوزاد و زردی نوزاد عنوان کرد.

علیشاهی دوران کودکی را نیز با خطراتی همچون بروز چاقی در کودکان و خطر بروز دیابت حاملگی در نوزادان دختر مواجه دانست و گفت: ‌کودکان مادرانی که دیابت حاملگی در آنها کنترل نشده و یا تشخیص داده نشده است در معرض این خطرات قرار دارند.

کارشناس مامایی معاونت بهداشتی دانگشاه علوم پزشکی یزد به مادران باردار توصیه کرد: درمان دیابت حاملگی به شدت بیماری بستگی دارد و فرد بیمار باید قند خون خود را با استفاده از دستگاههای خانگی کنترل قند خون و یا نوارهای حساس به قند خون کنترل کند و علاوه بر آن برنامه غذایی صحیح نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

وی اظهار داشت:‌ در رژیم غذایی باید تعادل صحیحی میان پروتئین، چربی و کربوهیدرات وجود داشته باشد. همچنین ویتامین‌های لازم،‌ مواد معدنی و کالری لازم باید تامین شود.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که ورزش سبک هم به بدن در سوزاندن گلوکز کمک کرده و هم سبب کاهش قند خون می‌شود به طوری که ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی نظیر پیاده روی در روز برای بسیاری از زنان مبتلا به دیابت حاملگی سودمند است.

وی با بیان این مطلب ورزش شدید در این دوران توصیه نمی‌شود افزود: برای آگاهی از فعالیت ورزشی مناسب و مفید بهتر است با پزشک مشورت شود.

علیشاهی کارشناس مامایی معاونت بهداشتی دانگشاه علوم پزشکی یزد در پایان خاطرنشان کرد: حدود دو سوم زنان مبتلا به دیابت حاملگی در حاملگی‌های بعدی نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر شنبه ۱۱ شهریور   مشاهده : ۳   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – زناشویی و بارداری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.