عوارض شایع یبوست درمان نشده

۲۸خردادماه،

عادات بد غذایی، کم تحرکی و پشت میز نشینی، مشکلات گوارشی و روده ای از جمله یبوست را افزایش می دهد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران ، یک پزشک فوق تخصص داخلی و گوارش در این باره می گوید: یبوست به دفع سفت و خشک مدفوع به همراه احساس ناراحتی در بازده زمانی طولانی (هر ۳ روز یک بار و یا بیشتر) اطلاق می شود که به طور معمول اشخاص دارای این مشکل از دفع ناکامل و احساس پری روده پس از اجابت مزاج رنج می برند.

دکتر علی پوراکبر می افزاید: رژیم غذایی کم فیبر، کم تحرکی، مصرف غذاهای پر چرب و پر کالری، مصرف کم مایعات، بیماری های خوش خیم و بد خیم روده بزرگ، بیماری های عصبی – عضلانی، اختلال آب و الکترولیت و بیماری های عروق محیطی درگیر کننده و عروق روده و کهولت سن از مهم ترین دلایل بروز یبوست به شمار می رود.

وی تصریح می کند: سن بیمار مبتلا به یبوست در تشخیص دلیل آن و نیز اهمیت بررسی های بعدی نقش به سزایی دارد و در بیماران مبتلا به یبوست در سن بالای ۵۰ سال با درمان های اولیه غذایی و دارویی به مدت کوتاه بهبود می یابد و در غیر این صورت انجام کلنوسکوپی ارجحیت می یابد.

وی عنوان می کند: یبوست در سنین جوانی و میانسالی به طور معمول از نوع خوش خیم است.

وی ادامه می دهد: یبوست مزمن می تواند با عوارضی نظیر هموروئید و یا شقاق مقعد، خونریزی های دستگاه گوارش، بروز ضایعات انسدادی روده، نفخ، احساس درد شکم و بروز آپاندیسیت همراه شود.

وی تأکید می کند: برای پیشگیری از ابتلا به یبوست بهتر است از ملین های گیاهی نظیر خاکشیر، آلو، روغن زیتون، انجیر و زردآلو، لواشک، برگه های میوه در فصول سرد سال و مایعات فراوان که کمترین عارضه را دارد، استفاده کنید.

وی اظهار می دارد: مصرف سبزیجات پخته، تحرک کافی و پیاده روی و داروهای تجویز شده توسط پزشکان در درمان یبوست مؤثر است.

وی نسبت به مصرف داروهای ملین شیمیایی به طور خودسرانه اخطار می دهد و خاطر نشان می کند: مصرف داروهای ملین شیمیایی سبب تنبلی روده و مشکلات زیادی در فرد می شود.

 پوراکبر مصرف داروهای اعصاب و روان، سوء مصرف مواد و اعتیاد به مواد مخدر را در بروز یبوست مؤثر می داند و می گوید: درمان یبوست های طول کشیده و شدید به طور حتم باید توسط پزشک انجام شود تا ضمن بررسی دلایل ایجاد کننده که ممکن است ضایعات خوش خیم یا حتی سرطان های روده باشد، اقدامات لازم نیز انجام شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.