عوارض غیراستاندارد بودن میز و صندلی مدارس

استاندار نبودن میز و صندلی‌های موجود در مدارس موجب خواهد شد تا به مرور زمان در ستون فقرات دانش آموز اختلالاتی به وجود بیاید.

به گزارش بی باک به نقل از ایسنا، یک فیزیوتراپیست با اشاره به غیراستاندارد بودن میز و صندلی‌های موجود در مدارس، اظهار کرد: وجود این میز و صندلی‌های غیراستاندارد در مدارس سبب ایجاد اختلال در ستون فقرات دانش آموزان خواهد شد.

مرتضی عزیزیان، فیزیوتراپیست با غیر استاندارد دانستن میز و صندلی‌های موجود در مدارس، اظهار کرد: استاندار نبودن میز و صندلی‌های موجود در مدارس موجب خواهد شد تا به مرور زمان در ستون فقرات دانش آموز اختلالاتی به وجود بیاید.به گفته عزیزیان، به تدریج باید در جهت تغییر جنس میز و صندلی مدارس اقدام شود.این فیزیوتراپیست، مهمترین عامل تعیین کننده در انتخاب میز و صندلی مدارس را تناسب ارتفاع زیردستی با قد دانش آموزان عنوان کرد.

به گفته عزیزیان ارتفاع میز باید به حدی باشد که وقتی دانش آموز آرنج خود را روی زیردستی قرار می‌دهد، ستون فقرات پشتی و گردنی او بیش از حد خم نشده باشد.این فیزیوتراپیست در خصوص ویژگی‌های یک صندلی خوب هم اظهار داشت: صندلی مناسب باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد و به گونه‌ای تنظیم شود که کف پاها روی زمین قرار بگیرد. اگر صندلی قابل تنظیم نباشد بهتر است از یک زیرپایی برای افراد کوتاه قد استفاده شود.عزیزیان ادامه داد: وقتی دانش آموز روی صندلی می‌نشیند باید کف پا روی زمین و زانو مختصری بالاتر از مفصل ران قرار بگیرد.

وی افزود: بهتر است قوس کمر توسط یک بالش مناسب و با تکیه گاه صندلی پرشده باشد.عزیزیان با بیان این‌که سطح نشیمن گاه صندلی نباید خیلی سفت و یا خیلی نرم باشد، افزود: سطح نشیمن گاه باید به گونه‌ای باشد که فشار زیادی به عضلات باسن و عصب سیاتیک وارد نکند و بهتر است در این زمینه از فوم سفت استفاده شود.وی ادامه داد: دسته دار بودن صندلی موجب خواهد شد تا فشار از روی شانه‌ها برداشته شده و پشت به خوبی نگه داشته شود.عزیزیان با بیان این‌که تنظیم زاویه ۹۵ تا ۱۰۵ درجه برای قسمت پشتی صندلی مناسب است، افزود: بهتر است قسمت نشیمن گاه صندلی نیز قابل تنظیم باشد، یعنی بتواند رو به عقب و جلو شیب پیدا کند تا بتوان قوس کمر را با توجه به میز تنظیم کرد.

وی، صندلی چرخ دار را برای نشستن طولانی مدت مناسب ندانست و تاکید کرد: بهتر است در نشستن‌های طولانی مدت از صندلی با پایه‌های ثابت استفاده شود.به گفته این فیزیوتراپیست، به هنگام نشستن، صندلی باید به طور کامل زیر میز قرار گیرد.عزیزیان، انجام تحرک و حرکات کششی را بعد از ۴۵ دقیقه نشستن بر روی صندلی امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به خصوص در مورد دانش آموزان این اقدام باید صورت گیرد، زیرا در اثر نشستن طولانی مدت و عدم تحرک، استخوانهای آنها بخوبی رشد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: لازم است دانش آموزان برای رفع خستگی و افزایش رشد استخوانها بعد از ۴۵ دقیقه نشستن بر روی صندلی، انجام تحرک و حرکات نرمشی و کششی اصلاحی وضعیت بدن داشته باشند.به گفته عزیزیان، دانش آموزان باید از خم شدن طولانی مدت بر روی کتاب پرهیز کنند، زیرا این مسئله می تواند بسیار آسیب رسان باشد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.