عوارض مصرف خودسرانه دارو در سالمندان بیش از سایرین است

۰۷اردیبهشت،

عوارض مصرف خودسرانه دارو در گروه سنی سالمندی بیش از سایرین است و تشدید عوارض در این گروه دو چندان است.

حسین نحوی نژاد، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مصرف مختلف انواع دارو ابزار شگفت انگیزی برای مراقبت از همه گروه های سنی محسوب می گردد اما اشخاص سالمند بیش از سایرین ادامه حیات خود را مدیون مصرف داروها و واکسن های تازه و پیشرفته می باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: به سبب بالا رفتن سن، آب بدن و بافت عضلانی تقلیل پیدا می کند و در عوض بافت چربی بیشتری در بدن سالمند ایجاد می گردد.

وی گفت: در این وضعیت ممکن است مدت بقا یک دارو در بدن و نیز مقدار جذب آن توسط بدن تغییراتی ایجاد نماید و کلیه و کبد فرد سالمند که وظیفه تجزیه بسیاری از داروها را بر عهده دارند فاقد عملکرد طبیعی خود می باشند و با سرعت کمتری سموم بدن را ترک می کنند.

نحوی نژاد در ادامه اظهار داشت: سالمندان و اطرافیان آنها باید بدانند که به سبب تغییر عملکرد بافت های بدن در سنین بالا، باید داروها و مکمل ها را طبق تجویز پزشک مصرف کنند تا دچار عوارض جانبی احتمالی آنها نشوند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی اظهار داشت: سالمندان باید داروها را دقیقا به مقدار و در فاصله زمانی که پزشک تجویز کرده است، مصرف نمایند.

وی گفت: همیشه در خصوص عوارض جانبی داروها که از قبل در شما ظاهر شده است نظیر بثورات پوستی، اختلال گوارشی، سرگیجه و عدم اشتها به پزشک معالجتان اطلاع دهید./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.