عوارض ناخن مصنوعی قابل توجه است


ناخن‌های مصنوعی به ریشه ناخن صدمه می‌زنند. این صدمه می‌تواند فیزیکی یا شیمیایی باشد. صدمه فیزیکی زمانی بروز می کند که ناخن مصنوعی روی ناخن اصلی گذاشته و یا از روی آن جدا می‌شود و باعث تغییر شکل صفحه ناخن می گردد. آسیب‌ شیمیایی هم در اثر چسب ناخن رخ می دهد که علاوه بر بدشکلی ناخن، گاهی باعث از بین رفتن آن می‌شود.


ناخن مصنوعی

در این مطلب سئوالاتی راجع به ناخن های مصنوعی از دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو پرسیده شده است.

برای خیلی از عروس خانم‌ها، روز عروسی ناخن‌های مصنوعی موقت گذاشته می‌شود که معمولا آنها را دچار مشکلاتی می‌کند. آیا نوع و جنس ناخن فرد در بروز این مشکلات تاثیر دارد؟

درست است که جنس ناخن و پوست هرکس با دیگری متفاوت است، ولی ناخن‌های مصنوعی و چسبی که برای اتصال آنها به ناخن به کار می‌رود، می‌توانند برای همه حساسیت زا و مشکل‌زا باشند، اما این مشکل در برخی افراد ممکن است با یک بار استفاده از ناخن‌ مصنوعی بروز کند و در برخی دیگر بعد از چند بار.

ناخن‌های مصنوعی به ریشه ناخن صدمه می‌زنند. این صدمه می‌تواند فیزیکی یا شیمیایی باشد. صدمه فیزیکی زمانی بروز می کند که ناخن مصنوعی روی ناخن اصلی گذاشته و یا از روی آن جدا می‌شود و باعث تغییر شکل صفحه ناخن می گردد. آسیب‌ شیمیایی هم در اثر چسب ناخن رخ می دهد که علاوه بر بدشکلی ناخن، گاهی باعث از بین رفتن آن می‌شود.

این بدشکلی دائمی است؟

می‌تواند دائمی هم باشد. گاهی ریشه ناخن چنان آسیب می‌بیند که دیگر درمان نمی‌شود، درست مثل درختی که پای آن موادشیمیایی بریزند و ریشه‌اش خشک شود. این درخت دیگر نخواهد رویید.

اینکه ناخن زیری کوتاه یا بلند باشد، تاثیری در مقدار آسیب ندارد؟

نه، هیچ تاثیری ندارد.

جنس ناخن مصنوعی چه؟ اگر ناخن بکارند، بهتر نیست؟

بعضی از این ناخن‌ها که در بازار به صورت آماده وجود دارند، از جنس پلاستیک هستند و بعضی دیگر را آرایشگر با خمیر خاصی می‌سازد که از نظر قوام مثل ناخن طبیعی است. هر دوی این ناخن‌ها آسیب‌رسان هستند، ولی مشکل اصلی چسب ناخن است.

چسب‌های صنعتی (قطره‌ای) علاوه بر اینکه به ساختمان ناخن آسیب‌ می‌زنند، گوشه‌ها و پوست اطراف آن را هم دچار مشکل پوسته‌پوسته‌شدن و حتی حساسیت‌های شدید، قرمزی، خارش و… می‌کنند و دیر هم کنده می‌شوند

حتی اگر چسب مخصوص ناخن هم استفاده شود؟

حتی چسب مخصوص ناخن هم به ریشه ناخن آسیب می‌رساند و می‌تواند آن را برای همیشه از بین ببرد. اگر هم از چسب قطره ای استفاده شود، وضعیت حادتر است و هم ریشه ناخن و هم بستر ناخن آسیب می بینند.

اگر موقع کندن ناخن مصنوعی، بستر ناخن هم جدا شود، امکان دارد ناخن عفونت کند؟

در این موارد بستر ناخن در معرض هوا قرار می‌گیرد و ممکن است میکروب و هوا به آن راه یابد یا خشک شود، در این صورت طوری تغییر می‌کند که صفحه ناخن دیگر به آن نمی‌چسبد و ممکن است برای همیشه، شکل ناخن تغییر کند. بنابراین باید حتما مدام آن را با پمادهای آنتی‌بیوتیک مانند جنتامایسین چرب کنند (تحت نظر پزشک) تا ترمیم کامل انجام شود. در مواردی هم که ناخن به دلیل حادثه‌ای کاملا از بسترش جدا می‌شود، همین روش باید انجام شود. گاهی هم خطی دائمی روی ناخن می‌افتد که هیچ کاری نمی‌توان برای آن انجام داد.

هیچ راهکاری برای استفاده ایمن از این ناخن‌ها وجود ندارد؟

نه، مثل این می‌ماند که کسی بخواهد با چشم بسته وسط بزرگراه برود و دنبال راهی برای ایمن بودن باشد! ممکن است هیچ اتفاقی برایش نیفتد، ولی درصد آسیب جدی او بسیار زیاد است.

نظر یک ناخن‌کار آرایشگاه : مریم مقصودی ملک‌شاه

معمولا برای عروس‌خانم‌هایی که تمایلی به کاشت ناخن ندارند، ناخن‌های مصنوعی آماده‌ای که در بازار وجود دارد، گذاشته می‌شود. این ناخن‌ها معمولا مشکل‌ساز نیستند، اما به شرطی که ناخن‌کار به نکته‌هایی توجه و آنها را رعایت کند. هرگونه بی‌دقتی از سوی ناخن کار می‌تواند مشکل‌ساز شود.

ناخن مصنوعی

آرایشگر باید از چسب مخصوص ناخن استفاده و با دقت کار کند ولی متاسفانه به دلیل گران‌قیمت بودن چسب‌های مخصوص ناخن، برخی افراد آن را به صرفه نمی‌دانند و چسب‌های صنعتی (قطره‌ای) به کار می‌برند.

این چسب‌ها علاوه بر اینکه به ساختمان ناخن آسیب‌ می‌زنند، گوشه‌ها و پوست اطراف آن را هم دچار مشکل پوسته‌پوسته‌شدن و حتی حساسیت‌های شدید، قرمزی، خارش و… می‌کنند و دیر هم کنده می‌شوند.

معمولا به عروس خانم‌هایی که تمایل دارند این ناخن‌ها را همان شب عروسی بردارند، توصیه می‌شود سرانگشت‌ها را در آب جوش یا نوشابه به فرو ببرند، اما این روش‌ها هم دردسرهای خودشان را دارند و گاهی کارساز نیستند، مخصوصا اگر چسب‌ قطره‌ای به کار رفته باشد. بهترین کار این است که برای کندن ناخن به کسی که ناخن‌ها را برایشان گذاشته، مراجعه کنند.

گاهی ناخن‌کار برای کندن ناخن‌های مصنوعی، پنبه کوچکی را با استون آغشته می‌کند و آن را روی ناخن می‌گذارد و دور آن را کاملا با فویل می‌پیچد و ناخن‌ها را پس از مدتی جدا می‌کند، اما این کار قلق‌های خاصی دارد و خود مشتری نباید این کار را انجام دهد، چون ممکن است استون، ناخن مصنوعی را حل کند و بیشتر مشکل‌ساز شود و به ناخن اصلی صدمه بخورد.

اغلب مشتری‌ها می‌دانند که پزشکان این دستکاری‌ها را مضر می‌دانند، ولی عواقب احتمالی کار را به منظور زیبا شدن می‌پذیرند.

ماندن ناخن مصنوعی به مدت بیش از سه روز روی ناخن اصلی به هیچ‌وجه صلاح نیست. من موارد متعددی را دیده‌ام که پس از این مدت با احساس ناراحتی، برای برداشتن ناخن مراجعه کرده‌اند و بعد از برداشتن ناخن متاسفانه دیده‌ام زیر آن کپک زده است. بنابراین حتما باید نهایتا بعد از مجلس پاتختی برای برداشتن آنها اقدام و به آرایشگر مراجعه کرد.

نکته مهم دیگر استفاده‌نکردن از سوهان‌های فلزی است که ما به تجربه دیده‌ایم باعث ریش‌ریش‌شدن و آسیب‌ دیدن بیشتر سر ناخن می‌شود، به جای آن باید سوهان‌های مقوا مانندی را که در بازار وجود دارد و ناخن‌کارها از آن استفاده می‌کنند، به کار برد

معمولا خانم‌هایی که ناخن‌هایشان خوش‌فرم است و خوب رشد می‌کند و فقط مشکلشان ریش‌ریش‌‌شدن سر آنهاست، با اصلاح تغذیه و چرب نگه‌داشتن ناخن‌ها و استفاده از دستکش هنگام کار با آب و مواد شوینده و گردگیری، می‌توانند ناخن‌هایشان را بلند نگه دارند.

نکته مهم دیگر استفاده‌نکردن از سوهان‌های فلزی است که ما به تجربه دیده‌ایم باعث ریش‌ریش‌شدن و آسیب‌ دیدن بیشتر سر ناخن می‌شود، به جای آن باید سوهان‌های مقوا مانندی را که در بازار وجود دارد و ناخن‌کارها از آن استفاده می‌کنند، به کار برد.

برای کاشت ناخن یا حتی گذاشتن ناخن مصنوعی برای یک شب هم به آرایشگری مراجعه کنید که از کار و وجدان‌کاری او مطمئن باشید و بدانید برای سود بیشتر سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد. مثلا برخی از ناخن‌کارها از لیکوییدهای دندان‌پزشکی در کاشت ناخن استفاده می‌کنند که به رنگ‌های زرد و سفید است و بوی تندی دارد و به ناخن اصلی صدمه زیادی می‌زند، در حالی که لیکویید ناخن بنفش‌رنگ است و بوی ترشیدگی نمی‌دهد.

تمام هم و غم آرایشگری که ناخن می‌گذارد باید حفظ ناخن اصلی باشد و اگر دیدید به این نکته توجه نمی‌کند و بستر ناخن اصلی را می‌تراشد و از بین می‌برد یا از مواد خوبی استفاده نمی‌کند، به او مراجعه نکنید.

بخش سلامت ممتاز


منبع: هفته نامه سلامت

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.