عوارض ناشی از اضافه وزن نوزادان هنگام تولد

جام جم آنلاین: نتیجه یک تحقیق در بلژیک نشان می دهد از هر دوازده نوزاد حداقل یکی در زمان تولد بالای چهار کیلو وزن دارد. تعداد نوزادان درشت در مقایسه با سال ۲۰۰۵ پنجاه درصد افزایش پیدا کرده و سوء تغذیه مادران دلیل اصلی آن است.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، “پی یر ماتون” پزشک اطفال در بلژیک می گوید: علت اصلی تولد نوزدان درشت به افزایش موارد دیابت در دوران بارداری مادران مربوط می شود.

‌«پدیده ای مخصوص دوران بارداری و گذرا که البته می تواند با افزایش موارد چاقی مفرط در سطح ملی و جهانی هم مرتبط باشد.»

نوزادان بالای چهار کیلو البته همیشه وجود داشته اند، مثل والنتین که در زمان تولد چهار کیلو و چهارصد گرم بود ولی حالا وزن کم کرده است و اضافه وزن او در زمان تولد به رژیم مادرش در دوران بارداری ارتباطی نداشته است.

مادر والنتین می گوید : والنتین بچه قدبلند و درشتی است و اضافه وزن او در زمان تولد بنظرم در خانواده ما مسئله عجیبی نیست. خواهرم هم زمان تولد چهار کیلو بود. مادر بزرگم هم می گفت که عمویم ۴، ۵ کیلو بوده است.

دلیل این اضافه وزن چیست: مسائل ژنتیکی یا رژیم مادران باردار… به هر حال نوزادان چاق باید تحت نظارت پزشک قراربگیرند چرا که تداوم این مسئله می تواند عوارض خطرناکی همچون اضافه وزن مفرط و دیابت را برای نوزاد در طول زندگی به همراه داشته باشد.

ماتون پزشک اطفال در بلژیک می گوید: کودکان چاق بویژه آنهایی که مادرانشان در دوران بارداری مبتلای به دیابت بوده اند با خطرات ناشی از مشکلات متابولیسم مواجهند. به این معنی که میزان قند یا کلسیم و حتی تعداد گلوبولهای قرمز در خونشان احتمالا بالاست و این مسئله می تواند بعدا برای آنها مشکل ساز شود.

نوزاد درشت، زایمان را هم با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. پزشکان همواره به کسانی که قصد مادر شدن دارند توصیه می کنند تا برای سلامتی خود و فرزندانشان مواظب وزن خود در دوران بارداری باشند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.