عواقب برون‌سپاری خدمات رفاهی دانشجویان

میزان تورم نرخ غذا و خوابگاه

واگذاری بخشی از خدمات رفاهی و خوابگاهی دانشگاهها به بخش خصوصی در سالهای اخیر،‌ دانشجویان را با سیل قیمتهای بالا و متنوعی در اجاره بهای خوابگاه و غذا مواجه کرده است.

به گزارش مهر، در حالیکه طبق نص صریح قانون اساسی، تحصیل تا مرحله خودکفایی باید رایگان باشد اما سالهاست این قانون با تصویب سایر قوانین و در جامه بخشنامه و آیین نامه رنگ دیگری به خود گرفته است.

 

 

هدف از برون سپاری خدمات دانشجویی چه بود؟

در دولت نهم ضرورت واگذاری ارائه خدمات رفاهی دانشجویان به بخش خصوصی این طور تبیین ‌شد که دانشگاه‌ها نباید انرژی خود را صرف غذا و خوابگاه کنند و باید به امور مهمتری بپردازند.

البته مجریان برای جلوگیری از تکرار سوء تفاهم برای دانشجویان در ارتباط با خصوصی‌سازی خدمات رفاهی، تأکید می‌کردند که این خصوصی‌سازی به طور تدریجی و با نظارت وزارت علوم انجام می‌شود.

تکرار سیاست واگذاری خدمات رفاهی دانشجویان به بخش خصوصی در دولت نهم ادامه یافت تا اینکه با حضور کامران دانشجو در رأس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عملیاتی شدن این سیاست رنگ دیگری به خود گرفت و مجلس شورای اسلامی نیز طی مصوبه‌ای در برنامه پنجم توسعه نسبت به موظف شدن مجریان برای برون‌سپاری خدمات رفاهی دانشجویان تأکید کرد.

توجه به توانمند کردن بخش خصوصی، ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به عرصه خوابگاه‌های دانشجویی از جدی‌ترین مباحث صندوق رفاه دانشجویان در زمینه واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی به بخش خصوصی هستند.

محمود ملاباشی – رئیس سازمان امور دانشجویان پیش از این اعلام کرده بود که هدفمند کردن خدمات دانشجویی تا آخر برنامه پنجم توسعه به تدریج تا آنجا پیش خواهد رفت که پرداخت ۵۰ درصد هزینه واقعی غذا توسط دانشجویان و ۵۰ درصد دیگر یارانه توسط دولت تامین و پرداخت می شود.

وقتی برون سپاری بلای جان تحصیلات رایگان شد

مثال شفاف این موضوع تاکید برنامه پنجم توسعه بر برون سپاری ۲۰ درصدی خدمات رفاهی دانشگاهها از جمله خوابگاهها و غذای دانشجویان به بخش خصوصی است.

عملی کردن این قانون تاکنون تا آنجا پیش رفته که بسیاری از دانشگاهها، بخش زیادی از امور مربوط به غذا و خوابگاه دانشجویان را به بخش خصوصی واگذار کردند که البته این اقدامات منجر به افزایش هزینه های بسیاری برای دانشجویان روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و سایر دوره های شده است.

نگاهی به قیمت غذا در روزهای ارزانی و گرانی

به گزارش مهر، تا پیش از آغاز برون سپاری در دانشگاهها قیمت غذا حتی به ۲۰۰ تومان هم نمی رسید در حالیکه برون سپاری رنگین کمان انواع نرخها را در دانشگاهها ایجاد کرد.

بر این اساس در سال تحصیلی جاری و با تصمیمات تازه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان باید غذایی را مصرف کنند که در تعیین قیمت آن هیچ نقشی ندارند و مجبورند برای تهیه وعده های غذایی خود نرخهای مختلفی را پرداخت کنند.

بر اساس اعلام صندوق رفاه قیمت غذاهای کم هزینه ۳۵۰ تومان، متوسط هزینه ۴۸۵ تومان و پرهزینه ۵۹۰ تومان برای سال تحصیلی اعلام شد، البته مسئولان وزارت علوم بر این باورند که قیمت انواع غذاهای دانشجویی حتی به اندازه بهای یک نان سنگک هم نیست.

اجاره بهای خوابگاههای برون سپاری شده

تا پیش از قوت گرفتن برون سپاری در دانشگاهها، تنها خوابگاههای ملکی و در اندکی موارد خودگردان در پذیرش دانشجویان نقش داشتند، اما برون سپاری سبب شد اتحادیه ای تحت عنوان ” اتحادیه خوابگاه داران غیردولتی” در بطن صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم شکل گیرد.

پذیرش دانشجویان جدید الورود مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عمدتاً در خوابگاههای ملکی دانشگاهها با اجاره بهای مشخصی که هر سال افزایش می یابد از سال جاری قوت بیشتری گرفته و در سال تحصیلی جاری اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی مجبورند به خوابگاههای خصوصی و خودگردان برای زندگی مراجعه کنند.

خوابگاههایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند هیچ کدام نرخ مشخصی ندارند، به عنوان مثال ممکن است در تهران نرخ این خوابگاهها از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان برای دانشجو هزینه داشته باشد در حالیکه این رقم در شهرستان حدودآً از ۳۰ تا ۱۰۰ هزارتومان است.

البته برای ودیعه خوابگاههای خودگردان نیز دانشجویان باید مبالغی را پرداخت کنند که در هر دانشگاه این مبلغ کاملاً متفاوت است و دو دانشگاه را نمی توان یافت که با یک مبلغ مشخص از دانشجو اجاره بهای خوابگاه خصوصی دریافت کند.

وضعیت اجاره در خوابگاههای ملکی

همسو با برون سپاری خوابگاهها اجاره بهای خوابگاههای ملکی هم در آستانه هر سال تحصیلی افزایش یافته، هر چند به گفته و تاکید مسئولان صندوق رفاه وزارت علوم این افزایش قیمت بین ۳ تا ۵ هزارتومان است اما همین هزینه را هم بسیاری از دانشجویان قادر به پرداخت نیستند و حتی با دریافت وامهای کمک هزینه هم مشکل دارند.

مقایسه جداول نرخهای اجاره بهای خوابگاههای ملکی در سال تحصیلی گذشته و جاری نمونه شفاف این موضوع به شمار می آید.

مبنای نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های ملکی مجردی در سال تحصیلی ۹۱ – ۹۰ (مبالغ به ریال)

نیمسال نوع واریزی ۱ و ۲ نفره ۳ و ۴ نفره ۵ و ۶ نفره ۷ و ۸ نفره ۹ و ۱۰ نفره سالنی
نیمسال اول غیرنقدی ۱۲۹۶۰۰۰ ۱۰۳۶۸۰۰ ۹۰۷۲۰۰ ۷۷۷۶۰۰ ۶۴۸۰۰۰ ۴۵۳۶۰۰
نقدی (با تخفیف) ۱۰۳۶۸۰۰ ۸۲۹۴۴۰ ۷۲۵۷۶۰ ۶۲۲۰۸۰ ۵۱۸۴۰۰ ۳۶۲۸۸۰
نیمسال دوم غیرنقدی ۱۳۸۰۰۰۰ ۱۱۵۲۰۰۰ ۱۰۰۸۰۰۰ ۸۶۴۰۰۰ ۷۲۰۰۰۰ ۵۰۴۰۰۰
نقدی (با تخفیف) ۱۱۵۲۰۰۰ ۹۲۱۶۰۰ ۸۰۶۴۰۰ ۶۹۱۲۰۰ ۵۷۶۰۰۰ ۴۰۳۲۰۰
تابستان نقدی ۱۰۸۰۰۰۰ ۸۶۴۰۰۰ ۷۵۶۰۰۰ ۶۴۸۰۰۰ ۵۴۰۰۰۰ ۳۷۸۰۰۰


مبنای نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های ملکی متأهلی در سال تحصیلی ۹۱ – ۹۰ (مبالغ به ریال)

نیمسال نوع واریزی امکانات مستقل امکانات مشترک
نیمسال اول غیرنقدی ۲۵۹۲۰۰۰ ۱۸۱۴۴۰۰
نقدی (با تخفیف) ۲۰۷۳۶۰۰ ۱۴۵۱۵۲۰
نیمسال دوم غیرنقدی ۲۸۸۰۰۰۰ ۲۰۱۶۰۰۰
نقدی (با تخفیف) ۲۳۰۴۰۰۰ ۱۶۱۲۸۰۰
تابستان نقدی ۲۱۶۰۰۰۰ ۱۵۱۲۰۰۰

مبنای نرخ اجاره بهای خوابگاههای ملکی متاهلی در سال تحصیلی۹۲-۹۱

عنوان نوع پرداخت نیسمال امکانات مستقل(ریال) امکانات مشترک(ریال)
نیمسال نخست غیرنقدی ۳٫۱۱۰٫۴۰۰ ۲٫۱۷۷٫۲۸۰
نقدی با ۲۰ درصد تخفیف ۲٫۴۸۸٫۳۲۰ ۱٫۷۴۱٫۸۲۴
نیمسال دوم غیرنقدی ۳٫۴۵۶٫۰۰۰ ۲٫۴۱۹٫۲۰۰
نقدی با ۲۰ درصد تخفیف ۲٫۷۶۴٫۸۰۰ ۱٫۹۳۵٫۳۶۰
تابستان نقدی ۲٫۵۹۲٫۰۰۰ ۱٫۸۱۴٫۴۰۰

 

مبنای نرخ اجاره بهای خوابگاههای ملکی مجردی در سال تحصیلی۹۲-۹۱

عنوان نوع واریزی ۱و۲نفره(ریال) ۳و۴نفره(ریال) ۵و۶نفره(ریال) ۷و۸نفره(ریال) ۹نفره و بیشتر(ریال)
نیمسال نخست غیرنقدی ۱٫۵۵۵٫۲۰ ۱٫۲۴۴٫۱۶۰ ۱٫۰۸۸٫۶۴۰ ۹۳۳٫۱۲۰ ۷۷۷٫۶۰۰
نقدی(تخفیف۲۰درصد) ۱٫۲۴۴٫۱۶۰ ۹۹۵٫۳۲۸ ۸۷۰٫۹۱۲ ۷۴۶٫۴۹۶ ۶۲۲٫۰۸۰
نیمسال دوم غیرنقدی ۱٫۷۲۸٫۰۰۰ ۱٫۳۸۲٫۴۰۰ ۱٫۲۰۹٫۶۰۰ ۱٫۰۳۶٫۸۰۰ ۸۶۴٫۰۰۰
نقدی(تخفیف۲۰درصد) ۱٫۳۸۲٫۴۰۰ ۱٫۱۰۵٫۹۲۰ ۹۶۷٫۶۸۰ ۸۲۹٫۴۴۰ ۶۹۱٫۲۰۰
تابستان نقدی ۱٫۲۹۶٫۰۰۰ ۱٫۰۳۶٫۸۰۰ ۹۰۷٫۲۰۰ ۷۷۷٫۶۰۰ ۶۴۸٫۰۰۰

به گزارش مهر، با عملیاتی شدن این قانون در دانشگاهها،‌ دانشجویی که به هوای تحصیل رایگان دانشگاه دولتی را انتخاب کرده اکنون باید دغدغه ابتدایی ترین مسایل معیشتی را در طول تحصیل داشته باشد و این با اهداف مسئولان آموزش عالی مبنی بر اینکه دانشگاه نباید درگیر مسایل ابتدایی رفاهی باشد و باید به تولید علم بپردازد، مغایرت دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.