عواملی که پوکی استخوان را سرعت می بخشد

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،
 ممتاز نیوز :  در طول زندگی iبه طور دائم سلول های استخوانی تحلیل می رود و سلول های تازه جایگزین آن می گردد. با بالا رفتن سن، روند تولید سلول های استخوانی افت می نماید و میزان تحلیل استخوان، افزایش می یابد و فرد در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرد.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از خراسان ؛ اما می توان از پوکی استخوان و شکستگی های مربوط iبه آن با رعایت چند نکته پیشگیری نمود.

*شکستگی یکی از علایم پوکی استخوان است؛ شکستگی استخوان بر اثر یک زمین خوردن ساده ممکن است علامت پوکی استخوان باشد. در این موارد استخوان فرد iبه سبب پوکی ضعیف شده است و با یک ضربه بر اثر زمین خوردن، دچار شکستگی می گردد. اشخاصی که دچار شکستگی می شوند باید iبه عوامل خطر دیگری مانند داشتن جثه کوچک، سابقه شکستگی در خانواده و وزن پایین دقت نمایند.

*دیابت خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ مبتلایان iبه دیابت یک یا ۲ استخوان های  ضعیف دارند. بیماران مبتلا iبه دیابت در خطر پوکی استخوان قرار دارند و در بسیاری از موارد مصرف دارو سبب ضعیف تر شدن استخوان ها می گردد.

*لاغری احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ اشخاصی که جثه کوچکی دارند تراکم استخوان آن ها کم است و مستعد iبه پوکی استخوان و شکستگی می باشند. نتیجه بعضی از مطالعات نشان می دهد خطر بروز پوکی استخوان در اشخاصی با وزن ۵۷ کیلوگرم یا کمتر، بیشتر است. علاوه بر این اشخاص و زنانی که استخوان های ضعیف تری دارند باید انجام ورزش مناسب و دریافت کافی کلسیم و ویتامینD را جدی بگیرند.

*کمبود کلسیم، استخوان ها را در معرض خطر قرار می دهد؛ درست است که مصرف کلسیم ضروری است و هر زن تا ۵۰ سالگی iبه دریافت ۱۰۰۰ میلی گرم و پس از ۵۰ سالگی iبه هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد، اما مصرف مکمل های کلسیم خطر حمله قلبی و سنگ کلیه را افزایش می دهد. بنابراین، متخصصان، مصرف شیر، ماست، کلم بروکلی، برگ های سبز، شلغم و مواد غذایی غنی شده با کلسیم را پیشنهاد می نمایند.

*کمبود ویتامین D خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ ویتامین Dکه iبه بدن در جذب کلسیم کمک می نماید برای حفظ سلامت استخوان لازم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب ذخیره ویتامین D در بدن می گردد.ویتامین D را نیز می  توان با مصرف مکمل ها و مواد غذایی مانند ماهی های چرب، میگو، غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند آب پرتقال، شیر و… تامین نمود.

*مصرف بعضی از داروها iبه استخوان ها آسیب می رساند؛ داروهایی مانند ضدافسردگی و کورتیکواستروئید استخوان ها را بیشتر در معرض پوکی قرار می دهد. در مواردی مصرف داروهای ضد صرع، سرطان و دیابت نیز سبب از بین رفتن استخوان می گردد. هر چه مدت زمان و دوز دارو بالاتر باشد، خطر بروز بیماری افزایش پیدا می نماید. بنابراین پیش از مصرف هر دارو، از پزشک خود اثر آن را روی استخوان جویا شوید.

* در دوران یائسگی، خطر پوکی استخوان افزایش پیدا می نماید؛ زنان در دوران یائسگی دچار افت شدید استروژن می شوند، هورمونی که برای تقویت استخوان لازم است. یائسگی هر چه سریعتر اتفاق بیفتد خطر پوکی استخوان نیز افزایش می یابد. نتیجه بررسی های اخیر در سوئد نشان می دهد احتمال ابتلا iبه پوکی استخوان در زنانی که پیش از ۴۷ سالگی یائسه می شوند نسبت iبه زنانی که دیرتر یائسه می شوند، ۲ برابر بیشتر است. زنان در ۳تا۵ سال اول دوران یائسگی، بیشترین میزان استخوان را از دست می دهند. میزان استخوان از دست رفته گاه iبه اندازه میزان تراکمی است که در سن بلوغ iبه دست آورده اند. بی گمان اتخاذ شیوه صحیح زندگی در این دوران اعم از رژیم سالم و ورزش مستمر برای محافظت از استخوان ها امری ضروری است.

*آزمایش تراکم استخوان؛ پزشک معالج با در نظر گرفتن سن و عوامل خطر بروز پوکی استخوان نیاز بیمار iبه این تست را تشخیص می دهد و زمان معاینه بعدی بیمار را تعیین می نماید.

*ورزش و فعالیت های فیزیکی در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است؛ ورزش هایی مانند پیاده روی، دو، تنیس و… برای حفظ سلامت استخوان مفید است.

*هر فردی که پوکی استخوان دارد، نیاز iبه مصرف دارو ندارد؛محققان در سال های اخیر، در زمینه عوارض بعضی از داروهای پوکی استخوان مطالعاتی را انجام داده اند. براساس نظریه ها، این داروها سرطان مری و مرگ بافت های استخوان را در پی دارد. از این رو تنها زنانی که در معرض خطر شکستگی شدید می باشند iبه درمان نیاز دارند. متخصصان، تغییر در شیوه زندگی را پیشنهاد می نمایند. همچنین زنانی که iبه پوکی استخوان، روماتوئید یا آرتریت مبتلا می باشند، وزن کمی دارند یا حاوی سابقه شکستگی در خانواده می باشند iبه سبب مستعد بودن iبه این بیماری باید تحت نظر پزشک دارو مصرف نمایند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.