عوامل ایجاد آب مروارید را بشناسید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : بسیاری از اشخاص کم شدن سطح بینایی را در سنین سالمندی امری طبیعی می‌دانند غافل از اینکه یکی از عوامل اصلی کاهش بینایی ابتلا به آب مروارید (کاتاراکت) است ک با یک جراحی ساده قابل درمان است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ معمولا اشخاص مسن یا کسانیکه بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بعضی بیماری‌های عفونی یا بیماری‌های رماتیسمی دارند ممکن است به آب مروارید مبتلا شوند.

آب مروارید در حقیقت کدر شدن عدسی چشم است که سبب می‌شود نور از عدسی رد نشده و یا پخش نشود و در نتیجه فرد دید شفاف خود را از دست می‌دهد.

محسن بهمنی کشکولی متخصص چشم در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: آب مروارید می‌تواند یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند اما از یک چشم به چشم دیگر انتشار یافتن نمی‌یابد اگرچه این بیماری در اشخاص مسن شایع است اما می‌تواند در هر سنی حتی یک نوزاد به طور مادرزادی بروز کند ولی بیشتر در اشخاص بالای ۴۰ سال دیده می‌‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: آب مروارید در ابتدا هیچ علامتی ندارد و فرد به مرور با کدر دیدن اشیاء و تصاویر و کم رنگ دیدن رنگ‌ها مجبور است به پزشک مراجعه کند

به گفته این متخصص چشم دو بینی یا چند بینی در یک چشم، نزدیک‌بینی و تغییرات سریع در شماره عینک یا لنز تماسی نیز می‌تواند از دیگر علائم ابتلا به آب مروارید باشد.

وی تصریح کرد: اشخاصی که به طور طولانی مدت بعضی از داروها از جمله کورتن‌ها را مصرف می‌کنند یا در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید آن هم طولانی مدت قرار می‌گیرند یا دخانیات و الکل مصرف می‌کنند خطر ابتلا به آب مروارید در کمین آن‌هاست.

وی در مورد نحوه درمان این بیماری گفت: ممکن است در مراحل اولیه با استفاده از عینک، قطره چشمی تا حدی این بیماری درمان شود اما هنوز جراحی تنها راه درمان قطعی است چرا که عدسی کدر شده چشم خارج شده و عدسی مصنوعی جایگزین آن می‌شود.

بهمنی کشکولی خاطرنشان کرد: بسیاری از سالمندان تصور می‌کنند که کاهش بینایی جزء لاینفک پیری است در حالی که عمل آب مروارید بسیار آسان، کم خطر و بی‌درد است و با روش‌های تازه جراحی با استفاده از امواج آلترا سونیک برش کوچکی روی عدسی کدر شده داده میشود و پس از خارج کردن عدسی چشم عدسی مصنوعی جایگزین آن می‌شود که معمولا بدون بخیه است و بیمار پس از مدت کوتاهی می‌تواند به زندگی عادی بازگردد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.