عوامل رکود تورمی و راه‌های خروج

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کاهش ارزش پول و افزایش نرخ ارز رکود تورمی در ایران را رقم می‌زند، سایر عوامل تشدید این معضل و را‌ه‌های خروج را تشریح کرد.

به گزارش فارس جاوید بهرامی استاد اقتصاد در همایش راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط رکود تورمی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد به ارائه مقاله‌ای با عنوان «ارز و شرایط رکود تورمی در اقتصاد ایران» پرداخت و گفت: بعد از جنگ سال‌هاست که کشور آرزوی رکود بدون تورم را دارد و این حالت ساختاری پیدا کرده است.وی افزود: یکی از مسائل و مشکلات برای اقتصاد ایران مسئله وابستگی به نفت و اقتصاد تک محصولی است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در ارتباط با تغییرات نرخ ارز و شرایط تولید اولین کارها در دهه ۵۰ و ۶۰ میلیاردی انجام شده و متوجه سمت تقاضا بوده‌اند.وی افزود: اقتصاد آمریکا در شوک نفتی ۷۰ دچار رکود تورمی شد و بخاطر افزایش قیمت نفت هزینه‌های تولید بالا رفت ولی آنها بسیار زود مشکلات را شناسایی کردند و اتخاذ روش‌هایی آن را حل کردند.

بهرامی اظهار داشت: در ایران برای خروج از رکود تورمی کارهای بسیار بسیاری انجام شده است و باید بگویم که افت ارزش پولی ملی و افزایش نرخ ارز شرایط رکود تورمی را در ایران رقم می‌زند.وی گفت: تورم کنونی بسیار شدید است ولی این تورم می‌توانست از این هم شدیدتر باشد ولی از آنجایی که کشور امکانات ارزی خوبی دارد تا حدی این تورم کنترل شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تا زمانیکه تولید وضعیت خوبی دارد تورم خوب است ولی به محض اینکه تولید دچار مشکل می‌شود تورم هم افزایش می‌یابد.وی افزود: در اقتصاد ایران تورم با افت تولید همراه است و برای نجات تورم نمی‌توانیم از رشد منفی تولید چشم‌پوشی کنیم و هر چقدر سیاست سمت تقاضا را درست کنیم ولی به سیاست سمت عرضه توجه نکنیم مشکل همچنان باقی می‌ماند.

این استاد اقتصاد بیان داشت: ما مشکلات را به تحریم‌ها نسبت می‌دهیم در حالیکه کاملا اینگونه نیست و بیشتر مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بهره‌وری پایین است.وی افزود: بهره‌وری پایین، سیستم مالیاتی نامناسب، حداقل دستمزد و عدم نظارت بر قیمت‌ها از جمله عوامل زمینه‌ساز رکود تورمی در کشور است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: اقتصاد ما در شرایطی است که وقتی قرار است تولید کم شود به راحتی کم می‌شود ولی وقتی قرار است تولید افزایش یابد این مسئله به سختی امکان‌پذیر است.

بهرامی تصریح کرد: تعویق پیشنهاد افزایش قیمت‌های بعدی و کاهش نسبی پرداخت یارانه‌ با هدف ایجاد تعدیل بودجه، انبساط پولی تحت نظارت یا تمرکز بر تحریک تولید، اعمال سیاست ضد تورمی در مرحله بعد و پیگیری اصلاحات قیمتی پس از اینکه مرحله رکود تورمی پشت سر گذاشته شد و پیگیری جدی دیگر اصلاحات ساختاری و مورد نیاز از جمله پیشنهادات من برای کنترل رکود تورمی در اقتصاد ایران است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس جاوید بهرامی استاد اقتصاد در همایش راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط رکود تورمی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد به ارائه مقاله‌ای با عنوان «ارز و شرایط رکود تورمی در اقتصاد ایران» پرداخت و گفت: بعد از جنگ سال‌هاست که کشور آرزوی رکود بدون تورم را دارد و این حالت ساختاری پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از مسائل و مشکلات برای اقتصاد ایران مسئله وابستگی به نفت و اقتصاد تک محصولی است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در ارتباط با تغییرات نرخ ارز و شرایط تولید اولین کارها در دهه ۵۰ و ۶۰ میلیاردی انجام شده و متوجه سمت تقاضا بوده‌اند.

وی افزود: اقتصاد آمریکا در شوک نفتی ۷۰ دچار رکود تورمی شد و بخاطر افزایش قیمت نفت هزینه‌های تولید بالا رفت ولی آنها بسیار زود مشکلات را شناسایی کردند و اتخاذ روش‌هایی آن را حل کردند.

بهرامی اظهار داشت: در ایران برای خروج از رکود تورمی کارهای بسیار بسیاری انجام شده است و باید بگویم که افت ارزش پولی ملی و افزایش نرخ ارز شرایط رکود تورمی را در ایران رقم می‌زند.

وی گفت: تورم کنونی بسیار شدید است ولی این تورم می‌توانست از این هم شدیدتر باشد ولی از آنجایی که کشور امکانات ارزی خوبی دارد تا حدی این تورم کنترل شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تا زمانیکه تولید وضعیت خوبی دارد تورم خوب است ولی به محض اینکه تولید دچار مشکل می‌شود تورم هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: در اقتصاد ایران تورم با افت تولید همراه است و برای نجات تورم نمی‌توانیم از رشد منفی تولید چشم‌پوشی کنیم و هر چقدر سیاست سمت تقاضا را درست کنیم ولی به سیاست سمت عرضه توجه نکنیم مشکل همچنان باقی می‌ماند.

این استاد اقتصاد بیان داشت: ما مشکلات را به تحریم‌ها نسبت می‌دهیم در حالیکه کاملا اینگونه نیست و بیشتر مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بهره‌وری پایین است.

وی افزود: بهره‌وری پایین، سیستم مالیاتی نامناسب، حداقل دستمزد و عدم نظارت بر قیمت‌ها از جمله عوامل زمینه‌ساز رکود تورمی در کشور است. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: اقتصاد ما در شرایطی است که وقتی قرار است تولید کم شود به راحتی کم می‌شود ولی وقتی قرار است تولید افزایش یابد این مسئله به سختی امکان‌پذیر است.

بهرامی تصریح کرد: تعویق پیشنهاد افزایش قیمت‌های بعدی و کاهش نسبی پرداخت یارانه‌ با هدف ایجاد تعدیل بودجه، انبساط پولی تحت نظارت یا تمرکز بر تحریک تولید، اعمال سیاست ضد تورمی در مرحله بعد و پیگیری اصلاحات قیمتی پس از اینکه مرحله رکود تورمی پشت سر گذاشته شد و پیگیری جدی دیگر اصلاحات ساختاری و مورد نیاز از جمله پیشنهادات من برای کنترل رکود تورمی در اقتصاد ایران است.  

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930127000189#sthash.IXy8Vnqz.dpuf


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.