عوامل موثر بر استفاده خانوارهای شهری از خدمات مالی

عوامل موثر بر استفاده خانوارهای شهری از خدمات مالی | چاپ |
شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۱۵:۰۵

بینا- کنفرانس ماهانه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با سخنرانی دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی پیرامون «عوامل موثر بر استفاده خانوارهای شهری از خدمات مالی» در محل پژوهشکده برگزار شد .
به گزارش بینا، دکتر نیلی با اشاره به این مطلب که شواهد گسترده تجربی به ارتباط  میان سطح رفاه خانوار و میزان استفاده آنان از خدمات مالی دلالت دارند، اظهار داشت : در بررسی بعمل آمده ، ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خانوار در سطح خرد به عنوان خصوصیت‌ های جوامع آماری گرفته شده ، از تاثیر این ویژگیها بر استفاده از خانوارها از خدمات مالی حکایت دارد .
ایشان در بخشی از سخنانش، استفاده از خدمات مالی در مناطق شهری را از دو جنبه قابل تامل و بررسی دانست:
*  بخشی از درآمد بانکها از ارائه خدمات مالی ناشی‌ می شود . در این راستا، نکته حائز اهمیت برای بانکها آن است که از خدمات این بخش درآمدی- که از آن به عنوان بخش درآمد با ثبات هم یاد می شود – چه نوع مشتریانی استفاده می‌نمایند و این مشتریان، از چه ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردارند.
* جنبه دیگر، ناظر به تاثیری است که خدمات مالی در افزایش سطح مطلوبیت استفاده‌کنندگان ایفاء می‌نماید. استفاده از خدمات مالی به‌عنوان یکی از عوامل تعیین کننده رفاه اقتصادی خانوارها به ویژه در کشورهای با درآمد پایین به شمار می‌رود.
رییس پژوهشکده پولی‌و بانکی افزود:سرویس‌های اعتباری و سرمایه گذاری بانک‌ها، خانوارها را در راستای تطبیق درآمدها و هزینه‌هایشان در طول زمان ، به ویژه در زمان وجود شوک های اقتصادی و یا سرمایه گذاری انسانی و فیزیکی یاری می‌کنند .
دکتر نیلی با اشاره به اهمیت بهره مندی از خدمات مالی افزود: در کشورهای مختلف جهان، بررسی چگونگی تاثیر ویژگی خانوارهای دارای خدمات مالی بر ساختارهای مالی موجود از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
ایشان در ادامه سخنانش، اهداف اصلی این تحقیق را ارزیابی ضریب نفوذ اجتماعی خدمات مالی ، شناسایی عوامل موثر بر بهره‌مندی افراد بزرگسال در خانوارهای شهری از خدمات مالی و شناسایی حوزه های بالقوه خدمات رسانی محصولات مالی بیان کرد و گفت :‌ در این پژوهش، از داده های نمونه گیری « دسترسی خانوارها به خدمات مالی در مناطق شهری ایران سال ۱۳۸۷ » اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی استفاده شده است و اطلاعات آماری این طرح ، مجموعاً اطلاعات گردآوری شده از ۶۶ هزار و ۵۵ خانوار شهری و ۱۵هزار و۹۲۲  نفر شامل سرپرست و دیگر اعضای خانوار می باشد .
دکتر نیلی در ادامه خاطرنشان ساخت: نتایج تحقیق نشان می‌دهد ویژگی‌های خانوار از قبیل جنسیت،‌سن،‌تحصیلات، میزان هزینه ،‌ گروه شهری محل زندگی ، وضعیت تاهل ،‌ نوع عضویت در خانوار ، وضع فعالیت ، وضعیت شغلی و نوع تصرف مسکن در استفاده از انواع خدمات مالی موثر است.
در پایان کنفرانس نیز میزگردی با حضور آقایان دکتر سوری ، دکتر کشاورز حداد ، دکتر مهدویان و  مقتدایی (‌از کارشناسان حوزه اقتصاد و اساتید دانشگاه ) برگزار شد و اساتید شرکت کننده، نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تحقیق انجام شده ارائه نموده و  به سئوالات مدعوین پاسخ دادند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.