عوامل موثر در قیمت تمام شده قراردادهای تازه صنعت نفت اعلام شد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، مولفه های موثر در قیمت تمام شده قراردادهای تازه صنعت نفت را تشریح کرد.

خبراقتصادی: علی کاردر صبح امروز (یکشنبه، ۴ اسفندماه) در هم اندیشی نظام تازه قراردادهای صنعت نفت در تبیین مولفه های اثرگذار در قیمت تمام شده قراردادهای تازه نفتی اظهار داشت:  میزان نفت و گاز موجود در مخزن و میزان صرفه جویی پیمانکار در هزینه ها، از جمله این مولفه هاست.

وی مدت زمان دوره تولید، قیمت نفت و گاز را در بازار و نوع میدان  به عنوان دیگر مولفه های اثرگذار مورد اشاره قرار داد و افزود: در قراردادهای تازه نفتی، مراحل اکتشاف، توسعه و تولید در قالب یک قرارداد به پیمانکار واگذار می گردد و در صورتی که مرحله اکتشاف موفقیت آمیز باشد، قرارداد به مرحله توسعه انتقال می یابد.  

کاردر ادامه داد: بازپرداخت پیمانکاران طی پنج تا هفت سال پس از آغاز تولید از میدان صورت می گیرد.   

وی با اشاره به هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مانند هزینه های حفاری، مالیات و عوارض در پروژه های توسعه صنعت نفت گفت: در قالب قراردادهای تازه نفتی، تمام هزینه اکتشاف، توسعه و تولید بعد از آغاز تولید از میدان پرداخت می گردد.  

کاردر در گفتگو با خبرنگار شانا، برداشت صیانتی از میدان را به منظور تداوم برداشت در طول مدت عمر میدان ضروری دانست و  با اشاره به مشکلات قراردادهای کنونی بیع متقابل گفت: به سبب حضور کوتاه مدت پیمانکار در میدان، انتقال تکنولوژی در مدت زمان کوتاه به خوبی میسر نمی شود، در حالیکه با افزایش مدت حضور پیمانکار در قراردادهای تازه صنعت نفت، فرصت مناسبی برای انتقال تکنولوژیها و فناوریها به کشور فراهم می گردد.

وی با بیان اینکه تامین انرژی از مباحث حائز اهمیت در دنیای امروز است، خاطرنشان کرد: با توجه به نقش اساسی ایران در تامین انرژی جهان و بهره مندی کشورمان از ذخایر هیدروکربوری فراوان، بهبود قراردادهای صنعت نفت، بستر مناسبی را برای فعالیت پیمانکاران خارجی توانمند در این صنعت ایجاد می کند.

گفتنی است: هم اندیشی نظام تازه قراردادهای صنعت نفت، از صبح دیروز (سوم اسفندماه) در سالن همایشهای صدا و سیما آغاز به کار کرده است و عصر امروز پایان می یابد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.