عوامل ۴گانه مؤثر بر نوسانات نرخ طلا

به گزارش ممتازنیوز، سید بهاءالدین حسینی هاشمی اظهار داشت: با توجه به آنچه ذکر شد و نیز بحران حوزه یورو و کاهش رشد اقتصادی چین، پیش بینی می شود که کشورها، مقدار قابل توجهی از ذخایر طلای خود را برای تأمین نقدینگی، برای تعهدات پرداخت خارجی خود و نیازهای سرمایه گذاری در بازار بین المللی عرضه کنند. بنابراین چنین به نظر می رسد که جمع جبری عرضه و تقاضای طلا در بازار بین المللی بیشتر به طرف عرضه آن باشد.
این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: براین اساس، افزایش تدریجی عرضه جهانی طلا باعث کاهش تدریجی جهانی آن خواهد شد و طبعاً در مبادله و معامله داخلی کشورها تأثیر متفاوت خواهد داشت که با حفظ فاکتورها باید قیمت داخلی آن نیز کاهش یابد.
وی با این توضیح که قیمت جهانی طلا بستگی به ۴ مؤلفه دارد گفت: مصرف جهانی طلا در حوزه های صنعتی از جمله صنایع الکترونیک و پزشکی به ویژه صنایع هایتک با تکنولوژی بالا، در حوزه زیورآلات ، مصرف به عنوان ذخیره پشتوانه پولی به ویژه در شرایط بی ثباتی ارزها که تقاضا برای طلا بیشتر می شود و نیز طلا به عنوان ذخیره ارز توسط مردم در کشورهایی که پولی آن کشور در جهت کاهش باشد و کشور با تورم مزمن و شتابنده روبرو باشد، در مجموع در تعیین قیمت طلا موثرند.
حسینی هاشمی اضافه کرد: این مصارف زمانی که کشورها در اوج رونق اقتصادی هستند، با توجه به افزایش تقاضا، با افزایش مواجه می شود و به حداکثر مصارف می رسد.
وی با این توضیح ، در ارتباط با پیش بینی قیمت طلا در کشورهایی که دارای محدودیت منابع ارزی هستند گفت: این نوع کشورها در ارتباط با وضعیت قیمت طلا در داخل ممکن است دارای رفتار دیگری باشند. به این معنی که نه تنها با کاهش قیمت طلا مواجه نشوند بلکه قیمت طلا در این کشورها با افزایش روبرو شود.
این کارشناس پولی و بانکی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی شما برای کاهش تدریجی قیمت جهانی طلا از چه زمانی محقق می شود گفت: این کاهش از ماه مهر یا همان اکتبر آغاز شده است. این روند دارای کاهش تدریجی و کند است.
وی افزود: اقتصاد جهانی ممکن است ظرف یک دوره ۵ساله مجدداً به رونق بازگردد، بدیهی است با ظهور علایم رونق اقتصادی و از بین رفتن بیکاری، کاهش و مهار تورم، افزایش سرمایه گذاری، افزایش نرخ سرمایه گذاری نسبت به تولید ناخالص داخلی و…، قیمت طلا روند رو به افزایشی را آغاز کند.
حسینی هاشمی یادآور شد: عامل مهمی که ممکن است این پیش بینی را تهدید کند، محدودیت منابع طبیعی طلا است. افزایش قیمت انرژی برای تبدیل خاک طلا به طلا نیز در این میان می تواند اثرگذار باشد.
وی افزود: اگر شرایطی پیش آید که در خاورمیانه به عنوان مرکز انرژی جهان، صلح و ثبات حاکم شود و عملا قیمت حاملهای انرژی با کاهش مواجه شود، قیمت جهانی طلا بیشتر کاهش می یابد.
این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: اگر در کشوری با محدودیت ارزی و مشکلات نقل و انتقال ارز مواجه باشد، در چنین کشوری با توجه به قابلیت تبدیل طلا به ارز و وجود امکان انتقال آن به خارج کشور، تقاضا برای مبادلات طلا افزایش یافته و قیمت آن نیز با افزایش مواجه می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت قانونی برای خروج طلا از کشور وجود دارد گفت: محدودیت قانونی خاصی در این میان وجود ندارد اما با افزایش خروج طلا به خارج از کشور، دولت اینگونه کشورها می توانند به تعیین محدودیتهایی در این میان اقدام کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.