عکاسان درمواجه با سوژه های مفهومی ضعیف عمل می کنند

۲۶ام بهمن ،

مهرداد افسری در گفت وگو با هنرآنلاین گفت:

به گفته مهرداد افسری عکاسان زمانی که قراراست؛ براساس سوژه ای مفهومی عمل عکس کنند، همواره ضعیف عمل می کنند و به گرفتن ساده ترین عکس اکتفا می کنند.

مهرداد افسری درگفت و گو با خبرنگارتجسمی هنرآنلاین دربارهٔ موضوعی برگزارشدن جشنواره تجسمی گفت: شاید بزرگترین مشکل جشنواره ها و مسابقه های عکاسی این است که وقتی جشنواره ای با موضوعی مثل شادی که یک مفهوم است بیشترعکاسان با این موضوع برخورد زبانی می کنند و به گرفتن ساده ترین عکس های ممکن اکتفا می کنند و به طور مثال برای نشان دادن شادی به گرفتن عکس ازلبخند یک فرد اکتفا می کنند.

وی با بیان این مطلب که من عکس های پنجمین جشنواره تجسمی فجر را ندیده ام؛ گفت: اما با توجه به که من داوری جشنواره های متعددی را برعهده داشته ام؛ تقریبا به شناخت دقیقی از عکاسان ایرانی رسیده ام؛ عکاسان ایرانی در بیشتر موارد از پس بیان خوب مفهوم برنمی آید.

به گفته افسری؛ وقتی مفهومی برای عکس انتخاب می گردد؛ بیان این مفهوم بیشترمصداق خارجی پیدا می کند و اول برای خود عکاس و سپس برای بینده داخلی شود؛ اما متاسفانه همه چیز درسطح اتفاق می افتد و درلایه های پنهان عکس هیچ اتفاقی نمی افتد و کمتر شاهد ایجاد استعاره ای در عکس هایی که با موضوع مفهومی توسط عکاسان ایرانی گرفته می گردد، هستیم.

وی افزود: یکی دیگرازمعظلاتی که عکاسان با آن روبروهستند ضعف تئوریک است. متاسفانه عکاسان کم کتاب می خوانند و همین موضوع درعکس هایشان هم نمود پیدا می کند. برای گرفتن یک عکس باید ذهن پویایی پشت دوربین باشد. اما متاسفانه بسیاری از عکاسان فقط به این فکر می کنند که تجهیزات عکاسی شان قوی باشد. یک عکس خوب را اندیشه خوبی که پشت آن وجود دارد می سازد.

او دربارهٔ این که وقتی قرارباشد که خودش عکسی با موضوع شادی بگیرد؛ چه عکسی خواهد گرفت، گفت: من تا زمانی که شاد نباشم هیچ عکسی با موضوع شادی نمی توانم بگیرم به نظرم باید اول خودمان باید دغدغه موضوعی که می خواهیم عکاسی اش را کنیم داشته باشیم و بعد ان وقت می توانیم عکس خوبی بگیریم.

انتهای پیام/

۳۲/۳۱

 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.