عکاسان سینمایی: امیدواریم دومین شوک به این حرفه وارد نشود

۱۹م آذر ،

در واکنش به صنف «فعالان مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سینما»/

سینما پرس- گروه هفت هنر/ جمعی از عکاسان سینمایی کشور در واکنش به ایجاد «صنف فعالان مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سینمای ایران» بیانیه صادر کردند.

به گزارش خبرنگار تجسمی سینما پرس، چندی پیش خبری در رسانه ها انتشار یافت که حکایت از ابتکار تاسیس صنفی تازه به نام «صنف فعالان مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سینمای ایران»، داشت که شامل گروه‌های (۱- طراحان پوستر ۲- سازندگان تیزر و آنونس و تیتراژ ۳- عکاسان ۴- مدیران روابط عمومی پروژه‌های سینمایی) درسازمان سینمایی کشور می گردد.

در پی اعلام این خبر جمعی از عکاسان سینمای ایران، ضمن مخالفت با قرار گرفتن عکاسان سینما در چنین صنفی، بیانیه ای در این خصوص صادر کرده و اظهار داشتند: «لازم دانستیم نکات و توضیحاتی برای مدیران مربوطه سازمان سینمایی و سینماگران محترم بیان کنیم؛ عکاسی ذات سینماست و از آغاز این هنر تا کنون، در تمام دانشگاه ها و مراکز آموزشی معتبر دنیا عکاسی در کنار سینما تدریس می گردد و جایگاه عکاسی به عنوان حرفه ای مستقل در سینما خود را اثبات کرده است.

عکاس سینما از پیش تولید، تولید و حتی گاهی هم در پس از تولید در کنار یک پروژه سینمایی قرار می گیرد و همیشه فریم هایی از یک فیلم جاودانه بر ذهن ما ثبت می گردد و ماندگار می ماند. سینماگران بزرگی چون همایون اسعدیان، محمود کلاری، امیر نادری و … در آغاز عکاس سینما بوده اند و می باشند عکاسانی که در سال های بعد از آنها در زمینه های دیگر بیشتر خواهیم شنید.

بیست سال پیش تعدادی از اساتید سینمای ایران (عزیز ساعتی، شاپور پور امین، شهاب الدین عادل و…) با تلاش و مشقت فراوان اقدام به تاسیس «صنف عکاسان سینما ی ایران» کردند. این ها دلایلی بر اهمیت و جایگاه عکاسی سینماست.

در دهه هشتاد با ورود تکنولوژی دیجیتال و در اختیار قرار گرفتن این امکان برای همه و عدم برنامه ریزی و توجه مدیران مربوطه صنفی وسینمایی به این قضیه اولین شوک به عکاسی سینمای ایران ( کم کار شدن عکاسان حرفه ای سینما و ورود اشخاص غیر حرفه ای به این حوزه) وارد شد که بعد ها به دیگر صنوف و حرفه های دیگر سینما نیز سرایت کرد که نتیجه آن را دیده ایم.

امیدواریم دوستان و دلسوزان سینمای ایران دومین شوک را به این حرفه وارد نکنند و با تامل و تعامل و بهره گیری از نظرات و پیشنهادات عکاسان سینمای ایران، راه دیگری را برای شکوفایی و امنیت این حرفه سینمایی بیاندیشند.»

گفتنی است؛ این بیانیه از سوی جمعی از عکاسان سینمای ایران از جمله مهدی دلخواسته، آرش صادقی، کوروش پیرو، نوید سجادی حسینی، حسن ناحی، حسن شجاعی و مهدی حیدری نوشته شده است.

انتهای پیام/ص

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۹۰۸


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.