عکاس تئاتر ،از زاویه مخاطب به اثر نگاه می‌کند

۳۰م دیماه ،

عباس کوثری:

عکاس مطرح تئاتر و مطبوعات معتقد است: در عکاسی تئاتر عکاس باید خود را در اختیار نمایش قرار دهد و نمایش را به بهترین شکل به تصویر بکشد.

عباس کوثری، عکاس مطرح مطبوعات دربارهٔ ویژگی‌های عکاسی تئاتر به خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: عکاسی تئاتر یک هنر واسط است که باید کار و هنر گروه هنری دیگری را به نمایش بگذارد. به همین سبب مهم ترین نکته ای که عکاس تئاتر باید در نظر بگیرد از خودگذشتگی و دوری از هر گونه خودخواهی است. چرا که عکاس در عکاسی تئاتر باید در اختیار آن نمایش باشد و تئاتر را از زاویه دید مخاطب نگاه کند نه تکنیک‌های عکاسی.

او در این باره گفت: عکاس باید بتواند نمایشی که روی صحنه اجرا می‌شود را به درستی به نمایش بگذارد و نباید به طور مستقل فکر کند آن چیزی که خودش می‌خواهد را روایت کند. دراین میان گاهی ممکن است یک دیزاین یا صحنه ای را دوست نداشته باشد اما ترکیب بندی نمایش به آن شکل است پس باید همان را به تصویر بکشد.

وی با اشاره به نزدیکی سبک عکاسی تئاتر و سینما به یکدیگر اظهار کرد: درهر دو مورد سبک عکاسی به هم نزدیک است و عکاس باید در اختیار نمایش قرار گیرد. چرا که وقتی در سایر ژانرها عکس‌ها را تماشا می‌کنیم همواره ردپایی از عکاس را دنبال می‌کنیم و از او صحبت می‌کنیم اما وقتی عکس‌های تئاتر و سینما را نگاه می‌کنیم همه از صحنه‌های تئاتر و فیلم صحبت می‌کنند.

کوثری با اشاره به اهمیت عکاسی تئاتر گفت: سال قبل از نمایش ایوانف را برای گروه آقای کوهستانی عکاسی می‌کردم. کوهستانی دربارهٔ داوری تئاتر می‌گفت که در بسیاری مواقع داوران به جای اینکه ویدئوی نمایش را تماشا کنند از روی عکس‌ها به قضاوت می‌نشینند. این موضوع بر اهمیت عکاسی تئاتر و این نکته که عکاس باید به خوبی نمایش را به تصویر بکشد، صحه می‌گذارد. عکاس باید از زاویه ای که عکس می‌گیرد، نماهایی که انتخاب می‌کنند مهم است. بعضی مواقع عکاس مجذوب چهره بازیگران می‌شود در حالیکه چهره بازیگر راوی نمایش نیست بلکه نما، چیدمان بازیگران روی صحنه و… بسیار مهم تر است.

او با تاکید بر لزوم تماشای تئاتر پیش از عکاسی تصریح کرد: عکاس باید پیش از اینکه از تئاتر عکاسی کند بتواند یک بار تئاتر را تماشا کند. باید بداند قصه چیست، در طول تئاتر چه اتفاقاتی می‌افتد که عکاس مجبور نباشد عکس العمل ناگهانی نشان دهد. از این طریق می‌تواند از نورپردازی، و نماهای جذابی که در بعضی صحنه‌ها شاهد هستیم به خوبی استفاده کند.

این هنرمند عکاس در ادامه گفت: نکته مهم این است که عکاس باید از زاویه ای عکاسی کند که دقیقا زاویه دید تماشاچی است. یعنی اینکه عکس را از زاویه ای بگیریم که مخاطب به ندرت آن صحنه را از آن زاویه دیده باشد کار درستی نیست. به این سبب است که تاکید دارم عکاس باید از خودگذشتگی کند چرا که ممکن است آن تصویر به لحاظ زیباشناسی و خلاقیت قابل قبول باشد اما وقتی مخاطب نمی‌تواند صحنه نمایش را از آن زاویه نگاه کند نباید کار کرد. در این زمینه عکاس اگر می‌خواهد خلاقیتی هم نشان دهد باید در راستای نمایش بهتر تئاتر باشد نه اینکه خود را مطرح کند.

گفتنی است نمایشگاهی از عکس‌ها و پوسترهای منتخب بخش پوستر و عکس جشنواره تئاتر فجر از دوم بهمن‌ماه برپا شده است.

این نمایشگاه شامل ۴۶ قطعه عکس و ۶۷ قطعه پوستر برگزیده تئاتر محسوب می‌شود که همزمان با آغاز نمایش‌های صحنه‌ای در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره یک حوزه هنری برپاست.همچنین این آثار، به صورت گرافیک محیطی،‌ در محوطه باز تئاترشهر در همین ایام، قابل ملاحظه است.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.