عکس تمام رنگی ۳۶۰ درجه از نزدیک‌ترین همسایه خورشید

۱فروردین ۱۳،

دانشمندان ناسا به کمک دوربین نصب شده روی کاوشگر مسنجر ناسا موفق شده‌اند تا اولین نقشه کامل سیاره عطارد را تهیه کنند؛ نقشه‌ای که همچنین تاریخچه شیمیایی، کانی‌شناسی و زمین‌شناسی این سیاره را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۱ / ۱۸ اسفند ۱۳۸۹، کاوشگر مسنجر ناسا به عنوان اولین سفینه فضایی ساخته دست بشر در مدار سیاره عطارد جای گرفت. یکی از بی‌شمار ابزار نصب شده روی این کاوشگر پیشتاز، دوربین دید گسترده‌ای است که قادر است تصاویر کیفیت بالا از سطح سیاره تهیه کند. با به هم چسباندن هزاران عدد از این تصاویر، دانشمندان موفق شده‌اند تا اولین نقشه کامل از سیاره عطارد را تولید کنند.
نتیجه کار فراتر از تصویری زیبا و خیره کننده است. رنگ‌های تقویت شده این نقشه که با استفاده از فیلترهای مخصوص نصب شده روی دوربین به دست آمده، بازگو کننده داستان تاریخچه شیمیایی، کانی‌شناسی و زمین‌شناسی داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی ماست. برای مثال، دهانه‌های برخوردی جوان که به رنگ آبی روشن یا سفید دیده می‌شود. نواحی برنزه‌رنگ دشت‌هایی را نشان می‌دهد که از جریان گدازه‌های آتشفشانی شکل گرفته‌اند. رنگ آبی تیره نیز مشخص کننده نواحی غنی از یک نوع ماده معدنی خاص است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.